Jobbigt att kora bil
Är det jobbigt att köra bil kommer färre att göra det, är teorin - Foto: Erik Nylander/Jonas Ekströmer/TT

Han vill göra det jobbigt att köra bil – 20 km/h i stan

Vilket sätt som är bäst för att minska utsläppen från biltrafiken är ett hett debatterat ämne. Elbilar är inte lösningen, enligt en forskare vid Lunds universitet. I stället gäller det att göra livet jobbigt för de som kör bil.


Gällande att minska utsläppen från biltrafiken förespråkas ofta subventioner och andra incitament för att få fler att byta till elbil.

Att så många som möjligt byter till elbil kommer emellertid inte räcka för att nå miljömålen, menar trafikforskaren Till Koglin på Lunds universitet i en intervju med SVT. För att få bukt på utsläppen i städerna gäller det i stället att göra livet jobbigt för bilisterna.

Förbud mot bilkörning på helgerna: Hotet från tyska ministern

Vill göra det jobbigt att köra bil

För att komma till bukt med utsläppen måste vi tänka om när det gäller hur våra städer är uppbyggda, menar forskaren.

– Ju mer vi underlättar för biltrafiken desto mer kommer folk att använda bilen. Vi har byggt det här systemet och vi måste bygga om, säger Till Koglin till SVT. 

Enligt forskaren bör man titta på sätt att begränsa biltrafiken, exempelvis genom trängselavgifter, begränsningar av parkeringsplatser och införandet av miljözoner.

Nu blir det enklare att ladda elbilen – tack vare ny lag

Vill sänka hastigheten till 20 km/h

Till Koglin tycker också att man ska sänka hastighetsbegränsningen i städerna, och anger 20 km/h som en rimlig hastighet.

Då behövs ingen särskild infrastruktur för cyklar, menar han, varför man då fritt kan blanda kollektivtrafik och cykeltrafik, samtidigt som man begränsar bilismen.

Koglin menar också att vi måste sluta bygga stora shoppingcenter och “externa etableringar” utanför stadskärnorna.

Fixa rätt däcktryck på bilen – så gör du

Redan gjort i flera städer

Koglin påpekar också att ett antal städer på andra platser i Europa redan har byggts om för att passa sämre för biltrafik.

Han nämner att den belgiska hamnstaden Gent är i det närmaste bilfri, samt att man i Paris har minskat biltrafiken kraftigt i stadens centrala delar. I Paris är hastighetsbegränsningen 30 km/h i de centrala delarna av staden.

Tre konceptbilar Volvo borde ha tillverkat

Bil