Mitsubishi
Mitsubishi Outlander PHEV är tillbaka - Foto: Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV är tillbaka: Vi kör den på is

Första generationen av Mitsubishi Outlander PHEV tog den svenska tjänstebilsmarknaden med storm, genom att vara relativt ensam som laddhybrid-suv på marknaden. Nu är modellen på väg tillbaka till Sverige i en helt ny generation, och Gustaf Gripenlöf Karlberg har fått ett smakprov på halt underlag.


Laddhybrider är i dag lika självklara i trafikbilden som ägg på påskbordet, men när den första generationen av Mitsubishi Outlander PHEV lanserades år 2012 såg det annorlunda ut.

Då var den i stort sett ensam på marknaden om att vara en rymlig, fyrhjulsdriven familjesuv som gick att köra kortare sträckor på el. Den laddbara drivlinan sörjde för ett lågt förmånsvärde, och bilen blev en braksuccé bland Sveriges tjänstebilsförare.

Som bil betraktat var gamla Outlander PHEV dock långt ifrån inspirerande, och kritiserades för sin plastiga interiör, högljudda drivlina och stötiga fjädring. Snart kommer en helt ny generation av Mitsubishi Outlander PHEV till Sverige, och vi fick möjlighet till ett smakprov på en frusen sjö i norra Finland.

Tre konceptbilar Volvo borde ha tillverkat

En helt ny bil, fast inte riktigt

Att kalla nya Outlander för just “ny” är något som vi måste vända och vrida på en smula.

Jämfört med den generation av Outlander PHEV som tidigare såldes i Sverige är bilen ny från topp till tå, men den har redan sålts sedan 2021 på marknader utanför Europa.

Nya Outlander är nära besläktad med Nissan X-Trail - Foto: Mitsubishi

I samband med att bilen uppdateras nästa år kommer den för första gången till Europa. Den bil vi fick möjlighet att provköra var av kanadensisk specifikation, och av den ej uppdaterade versionen.

Under skalet är nya Outlander baserad på den senaste generationen av Nissan X-Trail, vilket borgar för en trevligare helhet än den förra generationen av Outlander.

Besläktad med Nissan X-Trail

I PHEV-versionen av nya Outlander har Mitsubishi valt att montera sin egen drivlina, med sin egen bensinmotor på 2,4 liter. Upplägget liknar det i systerbilen Nissan X-Trail e-Power, där elmotorerna sköter framdriften medan bensinmotorn genererar elektricitet.

Det finns dock ett antal viktiga skillnader. Den första är att bensinmotorn i Outlander vid motorvägsfart kan driva framhjulen direkt, vilket ska vara mer effektivt.

Den andra skillnaden är att bilen är en laddhybrid, med ett större batteri på 20 kWh. Den elektriska räckvidden ligger enligt WLTP på 84 km, men detta kan komma att ändras i den uppdaterade version som kommer till Europa.

MC-knutten Jan Emanuel: Här är hans motorcyklar

7-sitsig interiör som övertygar

Rent visuellt är nya Mitsubishi Outlander definitivt ett lyft jämfört med den gamla bilen. Den har ett renare formspråk med rakare linjer och mer attityd. Intrycket är betydligt mer premiumbetonat än på äldre Mitsubishi-modeller.

Interiören är bättre än tidigare - Foto: Mitsubishi

Det goda intrycket fortsätter interiört. Inredningen är snygg, med en ovanligt bra mix mellan touchkontroller och fysiska knappar. Jag lade inte mycket tid på att bekanta mig med MMI-systemet, men det föreföll vara tillräckligt överskådligt och lättanvänt.

Byggkvaliteten på interiören känns också bra, och testbilen var utrustad med cognacsbrunt läder som gav en lyxig känsla. Precis som tidigare är nya Outlander PHEV 7-sitsig, och det finns gott om plats i kupén.

En stor milstolpe för Mitsubishi

Att ge sig ut på en frusen sjöis med en bil som ännu inte säljs i Europa, och som kommer att uppdateras innan den börjar säljas här, kan förefalla vara av begränsad nytta.

Det handlar emellertid om att Mitsubishi i år firar att det är hela 90 år sedan man lanserade sin första fyrhjulsdrivna bil – PX-33 från 1934. Mitsubishi har genom åren lagt mycket möda på att utveckla fyrhjulsdrivna modeller.

Den legendariska Lancer Evolution-serien var under många år mycket en framgångsrik rallybil, och suven Pajero har under många år varit uppskattad för sina terrängegenskaper.

Med så mycket erfarenhet av fyrhjulsdrift i bagaget ville Mitsubishi därför visa upp hur den nya, elektrifierade versionen av fyrhjulsdriftsystemet S-AWC kan bidra till köregenskaperna. Att det nu är elmotorer som sköter framdriften öppnar för att man bättre kan kontrollera hur kraften fördelas mellan hjulen, och integrera detta i bilens antispinn- och antisladdsystem.

Man kan exempelvis driva mer på hjulen på ena sidan än den andra, för att bilen ska rotera bättre genom kurvorna. Något som också är hyfsat unikt för en laddhybrid av denna typ är att elmotorn bak har högre effekt än elmotorn fram, med 116 respektive 136 hästkrafter.

Körkortsturism: Sättet att lura sig till ett svenskt körkort

På glid i Outlander PHEV

Provkörningen av nya Mitsubishi Outlander PHEV var begränsad helt till ett antal plogade banor på en sjö vid rallylegendaren Juha Kankkunens rallyskola. Vi började med att köra några varv på en lång slingrande bana med alla hjälpsystem påslagna, för att se hur väl dessa kan bidra till en säker färd.

Den elektrifierade drivlinan ger nya möjligheter - Foto: Mitsubishi

En begränsande faktor var att testbilarna var skodda med dubbfria däck, vilket fungerar dåligt på blank sjöis. I de kurvor där isen var som mest blankpolerad gled således bilen handlöst utan att systemen kunde göra något. Systemen vägrade också i vissa lägen tvärt att ge föraren någon form av effekt på väg ut ur kurvorna innan hjulen pekade helt rakt.

Så fort det fanns lite snö på isen gjorde systemen emellertid sitt jobb väl, och man kunde känna hur de hjälpte bilen att rotera genom kurvorna och begränsa sladdarna.

Låter föraren leka

Med hjälpsystemen påslagna var det emellertid svårt att få en bild av hur drivlinan egentligen arbetar.

Nästa övning blev därför att ge sig ut på en liten ovalbana med alla hjälpsystem avstängda, där det visade sig att fyrhjulsdriften kan bjuda upp till dans om man vill.

Lyckas man få Outlander att rotera in i kurvan går det att med gaspedalen tryckt i botten hålla breda fyrhjulssladdar, utan att bilen får för sig att omfördela kraften till framhjulen. Tack vare att den bakre elmotorn är starkare går det också att gasa ut bakpartiet i svängarna.

Detta ger en känsla av en underliggande sportighet och gör att Outlander PHEV sticker ut i sitt segment – inte minst eftersom hjälpsystemen inte får för sig att ingripa även fast de är avstängda.

Farligt lätt att sabba elbilen vid däckbyte – kan bli dyrt

Ett lovande första intryck

Huruvida dessa erfarenheter är av någon större relevans för majoriteten av dem som kommer att köpa nya Outlander PHEV är oklart.

Att bilen är en säker och lättkörd vagn på halt underlag står emellertid klart, och att drivlinan ger föraren frihet att sladda och ha kul när andan faller på var en glad överraskning. Med erfarenhet av systerbilen Nissan X-Trail kommer upplägget där elmotorerna sköter framdriften att funka bra, och den goda räckvidden på el framstår som en bonus.

Nya Outlander PHEV ger ett lovande första intryck - Foto: Mitsubishi

Bilen i övrigt, med gott om utrymme och en trevlig interiör, framstår också som lovande. Nya Mitsubishi Outlander i en faceliftad version anpassad för Europa ska presenteras sommaren 2024, och lanseras framåt årsskiftet. Mitsubishi har varit noga med att påpeka att en hel del olika aspekter på den bil vi körde då kan vara uppdaterade – exempelvis räckvidden på el, MMI-systemet och drivlinan.

Nya Mitsubishi Outlander framstår som lovande, men om den faktiskt är så trevlig som den verkar under mer vardagliga förhållanden får vi återkomma till vid en framtida provkörning.

Bil