Elbilar kina
Kina bygger elbilar otroligt billigt - Foto: Chinatopix via AP/TT

Så billiga är elbilar från Kina egentligen – sjuka marginaler

De senaste åren har en rad olika elbilar från Kina lanserats på den svenska marknaden, och i många fall är de billiga för sitt segment. Jämfört med priserna i Kina är prispåslagen emellertid gigantiska.


Den senaste tiden har marknaden för elbilar varit ansträngd, och flera stora tillverkare har tvingats pressa sina priser för att konkurrera.

Många oroas av att kinesiska tillverkare av elbilar håller sina priser låga för att konkurrera ut sina etablerade konkurrenter.

Verkligheten för vissa märken är emellertid en annan enligt en rapport från Reuters. I stället handlar det om att man skruvar upp priserna på de bilar man exporterar för att maximera vinsten.

Rea på elbilar: Tesla, Toyota och BYD sänker priserna

Priskrig på elbilar i Kina

Den biltillverkare som främst tillämpar strategin är BYD, som är utsatt för allt hårdare konkurrens och prispress på sin hemmamarknad.

Detta är ansträngande för företagets marginaler, och för att kompensera skruvar man upp priserna i utlandet – till en prisnivå som fortfarande är lägre än elbilar från europeiska märken.

För att erbjuda mer valuta för pengarna än europeerna erbjuder man i regel mer standardutrustning.

Även med kostnader som frakt från Kina inräknat innebär strategin enligt Reuters tiotusentals kronor i extra vinst per såld bil.

EU-granskare sågar övergång till elbilar – kan skada ekonomin

Upp till 178 procent högre priser

Enligt Reuters rapport kostar en elbil av modell BYD Atto 3 mellan 81 och 174 procent mer på vissa exportmarknader än vad den kostar i Kina.

Motsvarande spann för systermodellen BYD Dolphin ligger på mellan 39 och 178 procent. 

En BYD Dolphin har ett grundpris på runt 180 000 kronor i Kina, att jämföra med ett grundpris på 369 900 kronor i Sverige. Det motsvarar ett prispåslag på drygt 105 procent.

Leasing på elbilar en “tickande bomb” – varnar experten

Därför är elbilar från Kina så billiga

Att man kan bygga så billiga bilar beror på att de kinesiska tillverkarna har rationaliserat kostnaderna vid varje steg av tillverkningen – inklusive batteriproduktion och utvinning av mineraler för dessa.

Analysfirman Benchmark Mineral Intelligence uppskattar att batteriproduktion i Kina är 18 procent billigare än någon annanstans i världen.

Ett företag som BYD, som tillverkar sina egna batterier, kan förhandla till sig ytterligare besparingar vid varje steg av värdekedjan.

Samtidigt gynnas kinesiska tillverkare av elbilar också av statligt subventionerad mark, låga personalkostnader och billig el.

Kinesiska biltillverkaren ska utveckla självkörning i Berlin

Bil