Vi provkörde nya BMW iX2 i Portugal.
Vi provkörde nya BMW iX2 i Portugal. - Foto: BMW

Vi provkör nya elbilen BMW iX2: "Inte alls som väntat"

BMW X2 lanserades i mars 2018 och var, märkligt nog, mindre än X1. Nästan sex år senare har det blivit dags för en ny generationen att äntra spelplanen, en som nu även erbjuds som renodlad elbil.


Marcus begav sig till Portugal för en provkörning.

”Hos oss får kunderna bestämma” förklarar BMW. Det som menas är att tyskarna har som strategi att erbjuda en rad olika sorters drivning för sina bilar.

Det gäller även nya BMW X2 som kan fås med bensin- eller dieselmotor eller som renodlad elbil.

Låt oss provköra den helt elektriska varianten, nya BMW iX2.

Volkswagen Tiguan provkörd: Vi testar nya familjefavoriten

Nya generationen BMW X2 har växt som tusan. (Foto: BMW)

Ett mognare alternativ

Exteriört är skillnaden på utgående X2 och den nya generationen monumentala.

Det första man anmärker på är storleken – nya X2 är närmare 20 centimeter längre än föregångaren, rymmer upp till 115 liter mer i bagageutrymmet och är över 6 centimeter högre.

Resultatet är en bil som (äntligen) är större än X1, och som enligt BMW är ”mycket mognare”.

Designen är polariserande med en förhållandevis intetsägande front och en bakända som ser ut som allt annat än en BMW. Proportionerna fungerar emellertid väl vilket är det enda som någorlunda harmoniserar designen.

När det gäller just elbilen, iX2, finns det ingenting som egentligen skvallrar om att det rör sig om en elbil.

Vi provkör nya Mini JCW Countryman i Portugal

Designen är minst sagt polariserande. (Foto: BMW)

Tyskt stuk

Om man någonsin suttit i en nyare BMW kommer interiören inte att leda till några överraskningar. 

I vår testbil tampades vi med en del buggar och fördröjningar vid vissa kommandon. I övrigt fungerade systemet väl, men har blivit något mer komplicerat än BMW:s tidigare, mer intuitiva system.

Det finns en del störningsmoment att tampas med – när man exempelvis byter körläge insisterar bilen på att visa grafiken för det nya läget tills man aktivt klickar bort det.

Kvalitetskänslan är genomgående hög och X2 upplevs som premium vad gäller allt man vidrör. 

Det går fortfarande att få miljöbonus - men inte länge till

Interiören är konservativ. (Foto: BMW)
iX2 går redan nu att beställa i Sverige. (Foto: BMW)

När det vankas bilkörning

På plats i Portugal gavs vi möjlighet att testa nya BMW iX2 xDrive30 vilket alltså rör sig om en fyrhjulsdriven pjäs. En elmotor på vardera axel sörjer för 313 hästkrafter och är det enda alternativet tills framhjulsdrivna eDrive20 lanseras under mars 2024.

BMW:s elektrifieringsstrategi går i hög utsträckning ut på att ta befintliga modeller och förse dem med elmotorer och batterier. Det gäller emellertid inte alla modeller och med Neue Klasse på horisonten har det bayerska märket en tydlig framtidsplan.

Just denna halvkonservativa approach till elbilar är något som reflekteras i upplevelsen bakom ratten. Vår testrutt bestod av stadskörning, en vända på motorvägen, och en stint på landsväg.

Rent kördynamiskt upplevs BMW iX2 som förhållandevis stum. I komfortläget är styrningen ofantligt lätt, vilket bidrar till att bilen upplevs som flink och lättkörd, men det är ingenting som uppmanar till särskilt sportig körning.

Plattan i mattan möts av direkt respons – vilket är i linje med vad man förväntar sig av en elbil – och fyrhjulsdriften innebär att kraften skickas till vägbanan utan incident. Fjädringsmässigt är iX2 åt det lite stötigare hållet. Komfortnivån är dock helt acceptabel för biltypen.

BMW iX2 upplevs som oerhört välisolerad och rejält tyst men uppmanar aldrig till mer dynamisk körning. Körupplevelsen är rätt isolerad och klinisk, men iX2 framstår som rejält kompetent. Bilens diverse assistanssystem – exempelvis filhållningsassistenten – skulle dock behöva få sig en omkalibrering.

Riklig räckvidd för pengarna - vi testar nya Hyundai Kona Electric

Rent kördynamiskt är inte BMW iX2 särskilt utmärkande. (Foto: BMW)

BMW iX2 är svår att sätta fingret på

På frågan ”vem är iX2 till för?” fick jag som svar att tyskarna är ute efter att attrahera ”mognare köpare”. Med det menas alltså ett klientel som dels uppskattar ett bra insteg, dels som har pengar så det räcker och blir över.

Det sistnämnda är extra viktigt då iX2 börjar på 617 500 kronor. För pengarna får man en förhållandevis genomarbetad och kompetent elbil, men med en körupplevelse som knappast gör att det pirrar lite extra.

Designen är polariserande – vilket i sig inte är något nytt för det bayerska märket – medan de kördynamiska egenskaperna inte alls är i linje med vad man förväntar sig av BMW. Märket har en rad elbilar som tveklöst genererar mer ha-begär.

Så bra är Nissans elektriska flaggskepp - vi har testat Ariya

BMW iX2 är en tuff nöt att knäcka. (Foto: BMW)

Betyg för BMW iX2 xDrive30 3/5

BMW iX2 xDrive30 (2024)
Motor: Elmotor fram, bak, 313 hästkrafter, 494 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Toppfart: 180 km/h
Acceleration 0-100 km/h: 5,6 sekunder
Elektrisk räckvidd: 449 km
Batteristorlek: 64,8 kWh
Vikt: 2 095 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4544/1845/1560 mm
Pris: Från 659 000 kronor

Bil