Mini JCW Countryman
Marcus Berggren har besökt Portugal för att köra nya Mini JCW Countryman - Foto: Mini

Vi provkör nya Mini JCW Countryman i Portugal

Mini Countryman är en liten suv som har nått fantastiska framgångar för det BMW-ägda märket genom åren. Nu har bilen lanserats i en tredje generation, och Marcus Berggren har varit i Portugal för att provköra den sportiga JCW-versionen.


Nya Mini Countryman kommer att lanseras både som elbil och med bensinmotor,  och JCW-versionen hör till det senare lägret.

JCW-beteckningen står för John Cooper Works, och är reserverad för märkets sportigaste modeller.

En ännu större Mini

Det har länge muttrats en del i bilkretsar om att Minis bilar inte är särskilt “mini” längre, och det gäller i högsta grad nya Countryman som har växt med hela 14 centimeter på längden.

Den platsar således nu i samma segment som Volvo XC40 och Mercedes-Benz GLA.

Nya Countryman har växt med 14 centimeter - Foto: Mini

Designen exteriört fokuserar på en mer ”upprätt och avskalad design” än tidigare, och i mina ögon har man lyckats riktigt bra. Bilen sticker ut och ser tillräckligt spännande ut, utan att formspråket ser för överdrivet ut. Countryman påminner dock snarare om en uppskalad halvkombi snarare än en suv.

Bästa spartipset: Bilvalet som kan spara tusenlappar

En trevlig interiör

Exteriörens designfokus fortsätter interiört, och formspråket centrerar runt den runda MMI-skärmen som Mini gärna påpekar är den första runda OLED-skärmen i en produktionsbil.

Interiören är centrerad runt den runda MMI-skärmen - Foto: Mini

På denna skärm finner vi ett MMI-system som ser bra ut och är lätt att använda, och Mini framhöll under eventet att man för tillfället fokuserar mycket på digitalisering.

I interiören i övrigt är kvaliteten på materialen hög, och alla reglage känns robusta. Det övergripande temat är att nya Mini Countryman erbjuder en distinkt design, både interiört och exteriört.

Hybrider utklassar elbilar: Är betydligt billigare att äga

Med lekfullhet i första rummet

Enligt Mini ska nya JCW Countryman vara ett lekfullt inslag i modellutbudet, och för att testa detta fick vi möjlighet att testa bilen på slingriga portugisiska landsvägar, samt på motorväg och i stadstrafik.

Tittar man på prestandasiffrorna är nya JCW Countryman faktiskt lite långsammare än den utgående modellen. Enligt Mini handlar det om att 300 hästkrafter minsann räcker, och att det också är en fråga om utsläpp.

Mini JCW Countryman är lätt och lekfull att köra - Foto: Mini

Ute på vägen växlar växellådan lagom fort för ändamålet, och även om bilen inte erbjuder någon nackbrytande acceleration upplevs JCW Countryman ändå som pigg.

Kör man bilen i komfortläget är styrningen något för lätt. Väljer man däremot det så kallade gokart-läget blir styrningen tyngre, samtidigt som det pumpas in motorljud i kupén och växellådan växlar mer aggressivt.

Lasta med stil: Unik kombi från Rolls-Royce till salu

En skojfrisk familjefraktare

Vägarna på testrutten var bitvis i ett ganska dåligt skick, men Countryman hade inte större svårigheter med att hantera de flesta ojämnheter. Stundtals framstod det dock som att fjädringen inte var helt bekväm med underlaget.

Chassit på nya JCW Countryman är ställd åt det något styvare hållet, vilket sörjer för bättre väghållning men inkräktar en del på åkkomforten.

Bilen är en skojfrisk familjefraktare - Foto: Mini

Det finns hela sju körlägen, som kallas för ”Experience Modes” av Mini. De flesta av dessa har emellertid ingen större inverkan på hur bilen är att köra, utan ändrar mest ljussättningen och grafiken på skärmarna interiört.

Några få av lägena har dock en bestämd inverkan på kördynamiken, och att man ska behöva leta sig fram till dessa framstår som avigt.

Vid mer inspirerande körning upplevs JCW Countryman som skojfrisk, och levererar en rejäl dos körglädje. Den är lätt att köra och tillmötesgående. Samtidigt känns den robust tack vare den suv-aktiga sittpositionen.

Problematiska Polestar skjuts över på Volvo Cars aktieägare

Ett positivt första intryck 

Nya Mini JCW Countryman ger ett positivt första intryck tack vare sin kombination av körglädje, praktikalitet och tilltalande design. Det klassiska brittiska märket har med andra ord levererat en genomarbetad produkt.

Bilen är dyr, men ger ett gott första intryck - Foto: Mini

Den svindlande prislappen på norr om 600 000 kronor är dock svår att motivera, även om den ligger i nivå med konkurrenter som Mercedes-AMG GLA 35. Vi får återkomma med ett mer utförligt test på hemmaplan för att utröna huruvida helhetsintrycket kan matcha prislappen.

Mini JCW Countryman ALL4 (2024)
Motor: 2,0-liters I4, 300 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,4 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1 735 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4447/1843/1645 mm
Pris: Från 641 700 SEK

Bil