Vi provkörde den nya mopeden i Portugal.
Vi provkörde den nya mopeden i Portugal. - Foto: BMW

Är eldrivna mopeder framtiden? Vi har testat BMW CE 02

Framtiden för BMW Motorrad, tyskarnas motorcykelavdelning, stavas elektrifiering och ett steg i det är att erbjuda mer mobilitetsorienterade alternativ. Vi begav oss till Lissabon för att provköra nya BMW CE 02.


CE 02 är en eldriven tvåhjuling som erbjuds antingen som moped (AM) eller som lätt motorcykel (A1).

BMW kallar den varken för e-moped eller e-motorcykel, i stället rör det sig om en ”eParkourer” vilket egentligen är BMW-språk för att den lämpar sig bäst för städer och liknande.

Vi fick lägga vantarna på mopedvarianten.

Begagnade elbilar att undvika - kommer tappa mest i värde

Nya BMW CE 02 har tveklöst en design som sticker ut. (Foto: BMW)

Minst sagt utmärkande design

CE 02 stoltserar med en innovationsbenägen design och enligt BMW vill de locka till sig yngre köpare och det krävs att man är minst sagt trendig för att klä exteriören.

När det gäller körställning finns det två par fotstöd att välja på. Använder man sig av de främre får man en mer avslappnad körställning, medan de bakre sörjer för en körställning som är snäppet sportigare.

Vi testar nya Tesla Model 3 - världens bästa elbil?

BMW CE 02 går att få som motorcykel eller moped. (Foto: BMW)

Kvick och kul

Det som skiljer moped-varianten från motorcykel-varianten är enbart effekten.

Motorcykeln har 15 hästkrafter och 55 newtonmeter. Det är nog för en toppfart på 95 knyck och en räckvidd på 90 kilometer.

Mopedvarianten pumpar ut 5 hästkrafter och 55 newtonmeter. Toppfarten är 45 km/h och räckvidden är 45 kilometer, nog för att klara vardagspendlingen.

Båda bågar har ett backläge, nyckelfri start, och ABS på framhjulet.

Så påverkas ditt humör av att köra elbil

CE 02 är rolig att köra. (Foto: BMW)

Fart och fläkt i Portugal

Vår provkörningsrutt innefattade ett portugisiskt villaområde, följt av en tur längs Atlantkusten, för att sedan avslutas med både landsvägs- och stadskörning.

Eldriften innebär direkt gasrespons som gärna hade fått doserade krafttillförseln försiktigare, något som hade gjort mopeden med tillmötesgående.

Det är dock bara en tidsfråga innan man får pejl på det och CE 02 är genuint körglad samtidigt som man blir utan diverse kvalitetsmissar och oljud som billigare mopeder ibland tampas med.

Ljudet från elmotorn är rätt påtagligt och det är omöjligt att inte höra att det rör sig om en eldriven hoj.

CE 02 upplevs som rapp och toppfarten på 45 km/h når man snabbt, varför man lär klå valfri mopedist vid rödljusen.

Tack vare batteriernas placering är tyngdpunkten mycket låg. CE 02 är således enkel att byta riktning med och köra slalom mellan medtrafikanter.

Riklig räckvidd för pengarna - vi testar nya Hyundai Kona Electric

CE 02 är byggd för staden. (Foto: BMW)

BMW CE 02 är kul på två hjul

BMW CE 02 har som målsättning att attrahera en yngre målgrupp, inte minst de som tilltalas av elektrifiering. När det gäller just eldrivna tvåhjulingar är marknaden aningen mer begränsad än inom bilvärlden.

Anledningen är att batterier inkräktar enormt på en motorcykels vikt samtidigt som prislappen ökar markant. Därför är det klokt att elektrifiera något som en pendlarhoj snarare än något dyrare.

Prismässigt börjar CE 02 i mopedskrud på 79 900 kronor, vilket inte på något sätt är billigt. För pengarna får man en moped som känns oerhört robust och väldigt rolig att köra.

Som pendlarfordon lämpar sig CE 02 väl och att elektrifiera just tvåhjuliga åkdon känns oerhört rimligt, även om det tveklöst påverkar priset negativt.

BMW CE 02 är ett smidigt sätt att krydda till vardagen med en dos elektrifiering. Den må erbjuda ett billigt steg in i BMW Motorrad-familjen, men ett dyrt steg in i mopedvärlden.

Devisen ”smakar det så kostar det” kan sannerligen appliceras på den nya eldrivna tvåhjulingen från BMW.

CE 02 är en av de dyraste tvåhjulingarna i segmentet. (Foto: BMW)

Betyg av BMW CE 02 4,5/5

BMW CE 02 AM (2024)
Motor: Navmotor, 5 hästkrafter, 55 Newtonmeter
Kraftöverföring: Navmotor, bakhjulsdrift
Toppfart: 45 km/h
Räckvidd: 45 kilometer
Vikt (ink batteri): 119 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 1969/876/1140 mm
Pris: Från 79 900 SEK

/
Bil