Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR är av en utrotningshotad art - Foto: Marcus Berggren

Jaguar F-Pace SVR testad – den sista av sitt slag

Snabba, V8-bestyckade suvar är ett utrotningshotat släkte, och en av de mest hotade är Jaguar F-Pace SVR. Vi tog den på ett sista test.


Att Jaguar F-Pace SVR är särskilt hotad beror på att den redan är så gott som tagen ur produktion.

Att vi fick möjlighet att köra bilen beror på att en kund här i Sverige avbeställde sin bil i sista sekund, varför den i stället hamnade i Jaguars pressflotta.

Detta är också anledningen till den något avvikande specifikationen, som kombinerar en exteriör i Sanguinello-orange med en interiör i svart/vit.

Nu säljs svenska samlarens drömbil: Väntas slå rekord

En vagn vacker som få

En av de starka sidorna hos Jaguar F-Pace har alltid varit linjerna, som är betydligt mer eleganta och diskreta jämfört med bilens tyska konkurrenter.

När modellen uppdaterades 2021 var det stora lyftet interiören, som blev betydligt snyggare och fick ett nytt MMI-system som är tydligt och lättarbetat för det mesta. Vissa knappar och reglage sitter dock fortfarande inte riktigt där man förväntar sig.

De diskreta linjerna är en av bilens främsta styrkor - Foto: Marcus Berggren

Exteriört är det inte mycket som skiljer SVR från övriga F-Pace-versioner, eller skvallrar om bilens oerhörda prestanda.

Den mest uppenbara ledtråden är de fyra avgaspiporna, men även kjolpaketet är något mer aggressivt än på standardbilarna.

En bil med gammaldags karaktär

Hela bilens karaktär kretsar kring den stora, kompressormatade V8:an på 5,0 liter som ruvar under huven. 

Denna är parad med en åttastegad automatlåda, som fick ny programvara när modellen uppdaterades. Detta möjliggör betydligt kraftigare växlingar, vilket bidrar till en mer dramatisk körupplevelse.

Under den långa huven gömmer sig en stor, kompressormatad V8 - Foto: Marcus Berggren

Jämfört med de mer moderna, turboladdade alternativen från Alfa Romeo, BMW eller Porsche upplevs motorn inte som lika pigg och varvvillig. Motorns gammaldags karaktär bidrar dock till lite av en hotrod-känsla bakom ratten.

Detta personlighetsdrag passar alldeles utmärkt i en bil som F-Pace SVR, och bland det bästa är att motorn endast gör sig hörd när man ber om det.

De fyra avgaspiporna skvallrar om bilens prestanda - Foto: Marcus Berggren

Med stängda avgasventiler är bilen lika tystlåten som en slumrande katt, och Jaguar har prioriterat komfort i en högre utsträckning än man kanske hade förväntat sig. Körupplevelsen är otroligt trevlig och långturer är som en dans på rosor.

Porsche portas från USA – bilar innehåller olagliga delar

Mekanisk, kompressormatad skönsång

Trampar man hårt på gaspedalen med drivlinan i sitt normalläge letar sig V8-mullret in i kupén på ett diskret men märkbart vis.

Aktiverar man däremot Dynamic-läget blir upplevelsen en helt annan, då avgasspjällen öppnas på vid gavel.

Interiören blev mycket bättre vid uppdateringen 2021 - Foto: Marcus Berggren

Den stora kompressormatade motorn ger ifrån sig en mekanisk skönsång som kan konkurrera med världens mest kända kompositörer.

Samtidigt är volymen väl avvägd, och till skillnad från i Range Rover Sport SVR blir ljudnivån aldrig för påträngande.

En mångfacetterad karaktär

Jaguar F-Pace SVR ter sig också riktigt bra på landsväg, mycket tack vare att Jaguar inte fallit i fällan av att försöka göra sin prestanda-suv till en renodlad banbil – som exempelvis BMW X3 M Competition.

I stället bjuder bilen på riktiga GT-egenskaper. Den är förhållandevis mjuk på landsväg och sväljer vägens ojämnheter med bravur. Samtidigt hanterar chassit de 550 hästkrafterna väl.

Chassit hanterar de 550 hästkrafterna väl - Foto: Marcus Berggren

Inte nog med det, utan F-Pace SVR känns också riktigt lekfull på landsvägar. Jaguar har inte satsat på sylvass kompetens, utan har i stället gjort sin super-suv lite mer ”valpig”. Detta passar bättre till vardags, och bilen är därmed bättre anpassad till hur den faktiskt kommer att användas än många konkurrenter.

Pressar man F-Pace SVR känns den emellertid inte helt bekväm, utan det är bättre att hålla sig några snäpp under gränsen för att få den bästa körupplevelsen.

Gör man det, erbjuder bilen genuin körglädje vid en rad olika scenarion, vilket är något som vissa mer kompetenta konkurrenter misslyckas med.

Ronnie Petersons gamla Lotus går till auktion

En kriminellt underskattad vagn

Det känns som att Jaguar F-Pace SVR alltid har varit något bortglömd inom segmentet av snabba super-suvar, och det är synd.

Som helhet är bilen nämligen fantastisk. Den bjuder på riktigt fin väghållning, trevlig styrning, en lekfull karaktär och en komfortnivå som passar utmärkt till vardags.

F-Pace SVR får inte den uppmärksamhet som den förtjänar - Foto: Marcus Berggren

Dessutom är V8:an under huven en riktig gammal goding, som skänker en stor del av sin charm och passar bilen ypperligt.

Från ett rent praktiskt perspektiv finns det gott om plats i både baksätet och bagageutrymmet, vilket spär på bilens färdigheter som vardagsvagn.

Jaguar F-Pace SVR hör utan tvekan hemma bland de främsta super-suvarna på marknaden, shoppar du i det segmentet är detta definitivt en modell att titta närmare på.

Joe Biden får inte längre köra bil – nu säljs hans Cadillac

Helhetsintryck för Jaguar F-Type SVR: 4,5/5

Jaguar F-Pace SVR (2024)
Motor: 5-liters V8, 550 hästkrafter, 700 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,0 sekunder
Toppfart: 286 km/h
Vikt: 2 133 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4747/2071/1664 mm
Pris: Från 1 300 000 SEK (Testbil 1 409 200 SEK)

Bil