Nissan Ariya är japanernas svar på bilar som Volkswagen ID.4.
Nissan Ariya är japanernas svar på bilar som Volkswagen ID.4. - Foto: Joel Sandberg

Så bra är Nissans elektriska flaggskepp: Vi har testat Ariya

Ariya är en av få helt elektriska bilar från Nissan och den första helelektriska suven från tillverkaren. Vi tar reda på hur den står sig mot det stora antalet konkurrenter som finns tillgängliga på dagens elbilsmarknad.


Nissan var tidiga med elektrifieringen. Den helt elektriska halvkombin Leaf lanserades redan 2010 och blev en tidig pjäs på den snabbväxande elbilsmarknaden under de kommande åren.

Idag finns mängder av eldrivna suv-alternativ från ett flertal olika länder. Att bygga elbil som suv lämpar sig särskilt väl eftersom batteriet får plats längst ned i bilen. 

Efter många år av hög efterfrågan på modellen Leaf väljer Nissan att lansera ytterligare en elbil – denna gång som suv och med namnet Ariya.

Låt oss ta reda på om Nissan Ariya har vad som krävs för att utmärka sig i mängden.

Volvos elbilar slår Tesla: Högre förtroende hos svenskarna

Vår testbil var i en riktigt mörk grön. (Foto: Joel Sandberg)

Linjer som en mjukglass

Ariyas design genomsyras av mjuka linjer som för tankarna till något som liknar en konceptbil.

Fronten fylls till stor del av den svarta plastdel som har ersatt platsen där grillen normalt är placerad på en förbränningsbil.

Lamporna fram är smala och de långa varselljusen smälter in med karossens former. 

Bakdelens mest utmärkande del är en smal LED-list som sveper över hela bakluckan och som utgör bilens baklampor.

Det är uppenbart att Nissan har försökt uppnå en ren och slank design som i profil liknar Kia EV6 med en tydligt sluttande taklinje som till viss del maskerar bilens höjd.

Världens dyraste personliga regplåt kostar 100-tals miljoner

Vår testbil var framhjulsdriven. (Foto: Joel Sandberg)

Touchens tid möter Ariya

På insidan möts man av en avskalad design som i princip helt saknar fysiska knappar.

Bakom den tvåekrade ratten sitter två skärmar, en som ersätter mätarhusen och en för infotainmentsystemet.

Det finns ett fysiskt vred för volymen och en knapp för att byta låt som är kamouflerad i ventilationsgallret.  

Vill man justera temperatur, fläkthastighet eller sätta på defrostern bak finns touchknappar på träinlägget strax under infotainmentskärmen.

Det är en unik lösning som i mina ögon ser bra ut, men som tvingar föraren att ta ögonen från vägen för att se till fingret träffar rätt.

Nördarna sörjer: Därför slopar BMW klassiska kombi-detaljen

Interiören är en lounge-historia. (Foto: Nissan)

Nissan Ariya är överraskande tyst

Nissan Ariya bjuder på hög komfort med relativt mjukt ställda fjädrar och mjuka säten som är sköna att färdas långt i. Dessutom är materialen i interiören högkvalitativa och trevliga att röra vid. 

Modellen är långt ifrån sportig men det är knappast vad någon potentiell köpare förväntar sig.

Dessutom är ljudnivån i kupén oerhört låg. Drivlinan hörs inte alls och däckljudet, som brukar vara en orsak till buller i elbilar, är nästintill obefintligt.

I motorvägshastighet sipprar det dock in en del vindljud runt backspeglarna. 

Porsche portas från USA - bilar innehåller olagliga delar

Backspegeln är en digital historia. (Foto: Joel Sandberg)

Inte särskilt inspirerande

Om man väljer det mindre batteriet på 63 kWh i Nissan Ariya är modellen framhjulsdriven.

Det innebär att körupplevelsen inte är lika inspirerande som konkurrenterna med bakhjulsdrift.

Dessutom resulterar kombinationen av hög vikt och ett måttligt antal hästkrafter knappast i någon nackbrytande acceleration. 

Dock upplevs Ariya som responsiv vid gaspådrag tack vare det direkta vridmomentet som möjliggörs av den elektriska drivlinan.

Nu säljs svenska samlarens drömbil: Väntas slå rekord

Ariya är trevligare med fyrhjulsdrift. (Foto: Joel Sandberg)

Utrymme i överflöd

När det kommer till praktikalitet finns det inte mycket att klaga på.

Golvet är helt platt och det finns mängder av smarta förvaringsutrymmen i interiören. Ett partytrick som Ariya bjuder på är ett dolt fack under skärmen som öppnas och stängs elektriskt.

Dessutom kan hela mittkonsolen förflyttas framåt eller bakåt, för att maximera utrymmet i baksätet eller framtill, med ett knapptryck.

Ägare paniksäljer elbilar - här är märkena ingen vill ha


Krånglig teknik

Förardisplayen är tydlig och snygg men infotainmentsystemet är tidvis krångligt att använda och menyerna är röriga.

Tack och lov finns Apple CarPlay och Android Auto som hjälper till att förhöja upplevelsen.

Det är möjligt att styra några av bilens funktioner via en app, som tyvärr är tämligen begränsad. 

Man kan exempelvis fjärrstarta värmen i kupén, men det går inte att kontrollera stolsvärme eller defrostern för bak- och framrutan. Jag kan dock tänka mig att det är något som en mjukvaruuppdatering kan lösa i framtiden.

Transportstyrelsen varnar för bluff: Finns inget "brukarkort"

Ariya har något frustrerande mjukvara. (Foto: Joel Sandberg)

Nissan Ariya levererar på flera punkter

Nissan Ariya ger ett gott helhetsintryck och är ett välkommet tillskott i Nissans smala modellutbud för elbilar.

Problemet uppenbaras när man undersöker faktabladet närmare och jämför prislappen mot alternativen på marknaden.

Några av Sveriges populäraste elbilar under 2023 var Kia Niro EV, Volkswagen ID.4 och guldmedaljören som toppade listan över Sveriges mest sålda bil 2023, Tesla Model Y.

Alla ovan nämnda suvar kostar ungefär lika mycket i grundutförande, men både Niro EV och Model Y har längre räckvidd.

Konkurrensen är tuff och den viktiga frågan om räckvidd gynnar inte Nissan Ariya som dras med relativt hög energiförbrukning. 

Gillar man det mjuka designspråket och uppskattar god komforten bjuder Ariya på en trevlig helhetsupplevelse. 

En stark rekommendation är att välja den fyrhjulsdrivna versionen som förhöjer körupplevelsen något.

Vi testade Ariya i två veckor. (Foto: Joel Sandberg)

Betyg av Nissan Ariya: 3,5/5

Nissan Ariya 63 kWh Evolve (2024)
Motor: Elmotor, 214 hästkrafter, 300 newtonmeter.
Kraftöverföring: Automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 7,5 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Batteri: 63 kWh
Räckvidd: 393 km WLTP
Vikt: 1 980 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4595/1850/1660 mm
Pris: 513 500 SEK (Testbil cirka 620 000 SEK)

Bil
/