Polestar 2 är märkets första elbil.
Polestar 2 är märkets första elbil. - Foto: Marcus Berggren

Nya Polestar 2 testad: Göteborg till Stockholm på en laddning

Polestar 2 visades för första gången upp under 2020. Tre år senare var det dags för en uppdatering, där den största förbättringen stavas räckvidd. Låt oss testa uppdaterade Polestar 2.


Uppdateringarna av Polestar 2 är förvånansvärt omfattande och innefattar bland annat att elbilen har fått 22 procent längre räckvidd, 9 procent bättre effektivitet, och laddar 34 procent snabbare än den tidigare varianten.

Det är till följd av en rad hårdvaruuppdateringar – däribland ett större batteri. En annan stor nyhet är även att instegsmodellen numera är bakhjulsdriven i stället för framhjulsdriven.

Vi har testat Polestar 2 Long Range Single Motor som erbjuder en räckvidd på upp till 655 kilometer enligt WLTP.

För att sätta bilen på prov begav vi oss till Göteborg med siktet inställt på Stockholm – drygt 46 mil bort – för att se om sträckan går att köra utan laddstopp, även under normal körning.

Vi hämtade testbilen hos Polestar i Göteborg. (Foto: Marcus Berggren)

En fortsatt attraktiv pjäs

De kosmetiska uppdateringarna rörande Polestar 2 är strikt begränsande till grillen som numera huserar det märket kallar SmartZone. Det är ett område i fronten där sensorer, radar, och kamera återfinns.

Polestar 2 är fortsatt en riktigt attraktiv pjäs, och designen är minst sagt lyckad.

Interiört har Polestar valt att behålla den befintliga 2-interiören. Det innebär en robust känsla med hög kvalitet, med undantag av området kring växelspaksväljaren i svart pianolack. Likheterna med Volvo är dock slående.

Infotainmentsystemet är en Google-historia och fungerar således bra. Systemet är intuitivt och responsivt, med goda uppkopplingsmöjligheter.

Volvo EX30 provkörd - ett ergonomiskt mörker?

Polestar 2 ser riktigt bra ut. (Foto: Marcus Berggren)

Med fjäderlätt högerfot

Vi nyttjade bilens räckviddsassistent – som ”förser föraren med översiktlig information och assistans för att underlätta en mer ekonomisk körning”.  

Vår körning bestod i hög utsträckning av motorväg, där vi följde hastighetsbegränsningen till punkt och pricka – allt i räckviddens namn. Det innebar hastighetsbegränsningar som för det mesta pendlade mellan 70 och 120 km/h.

Polestar har lagt krut på att 2 ska imponera rent kördynamiskt, något som inkräktar på bilens komfortnivå. Resultatet är en stötig upplevelse, som gör sig extra kännbar i lägre hastigheter.

Fortsättningsvis är det en hel del buller som tränger sig in i kupén och i motorvägshastigheter möts man av en förhållandevis otrevlig upplevelse. Med det sagt var vår bil helt olastad och packning i bagageutrymmet råder bot på en del buller.

Ett annat störningsmoment är den halvautonoma farthållaren – Pilot Assist – som ständigt påminner föraren om att ha en hand på ratten, även när man har det.

Rent väghållningsmässigt är emellertid Polestar 2 körglad och plattan i mattan möts av mer kräm än vad prestandasiffrorna ger nys om. Det blir således svårt att rekommendera den fyrhjulsdrivna Performance-varianten.

Vi testar eldrivna Lotus Eletre - märkets första suv

Polestar 2 är tämligen sportig av sig. (Foto: Marcus Berggren)

Farthållare hela vägen

Att köra 460 kilometer med en bil som på pappret har 655 kilometers räckvidd torde inte vara några konstigheter. Det var det inte heller, utan vi anlände till centrala Stockholm med fyra procent batteri kvar.

Förbrukningen var 16,8 kWh per 100 kilometer för siffernördarna som läser detta. Temperaturen i Göteborg var kring fyra grader, men solen sken hela vägen.

Vi höll den exakta hastighetsbegränsningen hela vägen – något som är enklare sagt än gjort då man oftast handlar ur synk jämte övrig trafik.

Ifall man tvingas till laddstopp kan vi meddela att den maximala snabbladdningen är upp till 205 kW, varför Polestar 2 lämpar sig utmärkt som långfärdselbil.

Regeringen inför ny miljöbonus

Interiören är en robust historia. (Foto: Marcus Berggren)

Polestar 2 är en räckviddsmakare av rang

Polestar 2 har konkurrenten Tesla rakt i skottgluggen. Det sino-svenska märket erbjuder en imponerande helhetsprodukt, särskilt om man det rör sig om just den bakhjulsdrivna modellen med det större batteriet.

Problemet ligger i stötig fjädring och en bullrig kupé i motorvägshastigheter. Polestar 2 är egentligen lite väl sportig för sitt eget bästa, särskilt i instegsutförande, men det är i mångt och mycket en fråga om preferenser. Tesla Model 3 är heller inte någon komfortkung för den delen.

Polestar 2 med bakhjulsdrift och 655 kilometer visar att märket kan bygga övertygande elbilar. Frågan är bara om det är nog för att rädda det krisande bilmärket.

Livsfarligt: Vägräcken ingen match för tunga elbilar

Räckvidden imponerar. (Foto: Marcus Berggren)

Betyg av Polestar 2: 4/5

Polestar 2 Single Motor Long Range (2024)
Motor: En elmotor bak, 299 hästkrafter, 490 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,2 sek
Toppfart: 205 km/h
Elektrisk räckvidd: 655 km
Vikt: 1 828 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4606/1985/1479mm
Pris: Från 609 000 SEK

Bil