Zeekr X
Zeekr X är en av många nyheter från Kina. - Foto: Zeekr

Nya Zeekr X provkörd - lämnar mycket att önska

Kinesiska Zeekr har bara funnits sedan 2021, men har redan sålt över 150 000 bilar. Nu är det dags för märkets senaste modell att äntra den europeiska marknaden. Vi har provkört nya Zeekr X.


Zeekr spelar hårt på sina europeiska kopplingar. Märket hymlar inte med att X är utvecklad samt designad i Sverige på europeiska vägar och med tysk ingenjörskonst.

Zeekr försöker att framstå som mer europeiska än vad de faktiskt är. (Foto: Zeekr)

Zeekr siktar högt

Märket har lagt mycket krut på design och hållbarhet. Enligt Zeekr ska X tilltala teknikintresserade familjer i staden och 55 procent av märkets kunder sägs vara förstagångens elbilsköpare.

Just X ska erbjuda ett mer lyxbetonat paket men med förmånlig finansiering, samt ett fokus på att göra elbilsägande så enkelt som möjligt – inte minst tack vare märkets app. 

Fortsättningsvis erbjuder Zeekr 8 års och 20 000 mils batterigaranti, allt i syfte att göra ett potentiellt köp så tryggt som möjligt.

Märket har även planer på att penetrera marknader i Latinamerika, Mellanöstern, och Sydostasien.

Zeekr har som ambition att göra livet med elbil enkelt. (Foto: Zeekr)

Tanken som räknas?

Exteriört påminner Zeekr X om en origami-skulptur. För de som tycker att Zeekr påminner mycket om Lynk & Co är det ingen slump – det var samma märke fram till 2021, men Geely valde därefter att knipsa av Zeekr från Lynk & Coi syfte att göra märket mer lyxbetonat.

Interiört möts man av en avskalad och luftig interiör, där infotainmentskärmen står i centrum. Samtliga funktioner styrs av skärmen – däribland inställningen av backspeglar – vilket är en fälla många kineser har fallit för.

Gränssnittet påminner enormt mycket om det i både Nio och Xpeng. Systemet svarar snabbt, men är inte särskilt intuitivt.

I vår testbil – en förseriebil – fanns det även stora panelgap (bild) och den höga dörrpanelen var inte symmetrisk med övriga interiören.

Baksätet är åt det trängre hållet, samtidigt som bagageutrymmet på sin höjd kan svälja packning till en weekendresa. I stället är det kupén som har premierats när det kommer till utrymme, särskilt framtill.

Det är högt i tak, men framstolarna saknar en del lårstöd. Vid en okulärbesiktning ser det mesta väldigt bra ut – inte minst färgkombinationen på vår testbil – men det finns en rad kvalitetsmissar.

Ett exempel är att testbilen hade skavmärken på förardörren, ungefär där man har armbågen, trots att bilen endast hade rullat några hundra mil.

Till höger kan man se hur dörrpanelen inte är symmetrisk med övriga interiören. (Foto: Zeekr)

Kördynamiska tillkortakommanden

Vi provkörde toppversionen – den fyrhjulsdrivna pjäsen med hela 428 hästkrafter. Likt andra kinesiska tillverkare är det ingen brist på kraft, kruxet är att chassit inte kan hantera det.

Resultatet är en spretig körupplevelse, som känns allt annat än betryggande. Zeekr skryter om att X har utvecklats på europeiska vägar, men fjädringen hanterar ojämnheter med samma förtroende som en studsboll.

Zeekr X är oerhört mjuk, något som leder till att bilen studsar runt på landsvägar. Gasen i botten möts av en oförmåga att få ner kraften i backen på ett effektivt vis, och det är verkligen inte en bil som vare sig uppmanar till eller som man vill köra mer dynamiskt.

Lyckligtvis finns en bakhjulsdriven variant med ”bara” 272 hästkrafter att tillgå, en bil med prestanda som är mer i linje med vad Zeekr X kan hantera.

Att ge Zeekr X 428 hästkrafter är lite som att sätta cykelhjul på en Ferrari – resultatet är långt ifrån trivsamt..

Kör man bilen i sakta mak är upplevelsen emellertid en annan – det går att begränsa Zeekr X:s acceleration i infotainmentsystemet, något som gör körupplevelsen mer behaglig.

Fortsättningsvis är Zeekr X åt det bullrigare hållet, samtidigt som det sipprar in mycket vindljud från backspeglarna. 

Det gör inte susen för märkets satsning på att vara mer premium, men vår testbil var som sagt en föreseriebil, varför delar av bilens tillkortakommanden fortsatt kan komma att åtgärdas.

Rent kördynamiskt är Zeekr X inget att hänga i julgranen. (Foto: Zeekr)

Zeekr X lämnar mycket att önska

Zeekr X framstår vid första anblick som ett bestämt lovande alternativ i kompakta suv-djungeln. Vid närmare inspektion är det emellertid en produkt som inte räcker hela vägen in i mål, något som drar ner helhetsintrycket.

Körupplevelsen förstörs av den helt felkalibrerade fjädringen, vilket tillsammans med den överdrivna mängden kraft gör att Zeekr X inte inbringar en betryggande känsla bakom ratten. Chassit har en oförmåga att hantera bilens kraft, inte minst i fyrhjulsdrivet utförande.

Vid mer sansad körning – särskilt på motorvägen – känns dock Zeekr X som mer hemmahörande.

Infotainmentsystemet är responsivt men fullproppat med för många funktioner. Kvalitetskänslan är överlag hög, men med en del oacceptabla missar. Fortsättningsvis är både baksätet och bagageutrymmet trångt.

Zeekr X börjar på 550 000 kronor för den bakhjulsdrivna varianten och 595 000 kronor för den fyrhjulsdrivna, vilket är dyrare än syskonet Volvo EX30. Beställer man sin bil idag kan man räkna med att få den levererad mot slutet av året.

Zeekr X har en design som utmärker sig. (Foto: Zeekr)

Betyg av Zeekr X: 2,5/5

Zeekr X Long Range RWD (2024)
Motor: Elmotor bak, 272 hästkrafter, 343 newtonmeter.
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, bakhjulsdrift.
Acceleration: 0–100 km/h på 5,6 sekunder.
Toppfart: 180 km/h.
Elektrisk räckvidd: 440 km.
Vikt: 1855 kg.
Mått: (längd/bredd/höjd): 4432/1836/1566 mm.
Pris: från 550 000 kronor

Zeekr X Privilege AWD (2024)
Motor: Två elmotorer, 428 hästkrafter, 543 newtonmeter. 
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0–100 km/h på 3,8 sekunder.
Toppfart: 180 km/h.
Elektrisk räckvidd: 400 km.
Vikt: 1960 kg.
Mått: (längd/bredd/höjd): 4432/1836/1566 mm.
Pris: från 595 000 kronor


Bil
/