BYD Atto 3 har tagit elbilsmarknaden med storm.
BYD Atto 3 har tagit elbilsmarknaden med storm. - Foto: BYD

Kinesiska elbilen BYD Atto 3 testad: Bara en i mängden

BYD, världens största elbilstillverkare, ger järnet för att ta sig in på den europeiska marknaden. Vi har recenserat deras mest framgångsrika modell utanför Kina, BYD Atto 3.


BYD, världens största elbilstillverkare, ger järnet för att ta sig in på den europeiska marknaden. Vi har recenserat deras mest framgångsrika modell utanför Kina, BYD Atto 3.

Likt andra kinesiska aktörer har BYD satsat stenhårt på Europa och i Sverige blev BYD Atto 3 den mest populära elbilen sett till antalet nyregistreringar under juli 2023.

Det är emellertid inte en trend som varit särskilt ihållande och under 2023 ligger de på en tjugonde plats i statistiken.

BYD sätter segel - för att erövra Europa

BYD Atto 3 är mjuk och bekväm. Foto: BYD

Tuff konkurrens

Många Atto 3-kunder är i hög grad positiva, men långt ifrån alla. Anledningen till märkets raketutveckling kan härledas till ett attraktiv leasingerbjuandanden, som fortfarande finns tillgänglig på märkets hemsida.

Det är just BYD Atto 3 som är tänkt att bli storsäljaren på den utom-kinesiska marknaden, däribland i Europa.

BYD har haft svårt att ut få bilar på den svenska marknaden till följd av orimligt höga priser.

Märket är emellertid världens största tillverkare av elbilar, varför de rimligtvis borde kunna få till det även på den europeiska marknaden.

EU kan sätta stopp för miljözonen i Stockholm

Ett generiskt yttre

Designmässigt är BYD Atto 3 oerhört identiteslös. Den liknar valfri vitvara, trots att designchefen är samma man som har ritat exempelvis Alfa Romeo 8C Competizione.

Storleksmässigt har man positionerat sig i ett av de mest konkurrensutsatta segmenten; mitt emellan ID.3 och ID.4. 

Atto 3 är således ingen bil man vänder sig om efter, men den är heller inte tänkt att tilltala en särskilt kräsen målgrupp, utan det är den stora massan som är av intresse.

Denna Volvo har gått nästan 1,2 miljoner kilometer

Exteriört är Atto 3 inte särskilt upphetsande. (Foto: BYD)

Komisk interiör

Det sägs att interiören på BYD Atto 3 har hämtat inspiration från gymmet. En rejäls dos lekfullhet genomsyrar kupén, och märket har gått i motsatt riktning till minimalistiskt och avskalat, till skillnad från sina kinesiska konkurrenter. 

Det här är ett koncept som jag aldrig tidigare hört talas om när det gäller en bilinteriör, vilket knappast lär kommer som en överraskning.

Är man en barnfamilj så kanske barnen i alla fall kan uppskatta att plinka på de tre röda gitarrsträngarna som ger ifrån sig ostämda toner till föräldrarnas förtret. De kan även användas för att hålla fast flaskor och dylikt.

Inftoainmentsystemet består av en stor vridbar touchskärm samt en mindre display i form av instrumentpanelen. Det rör sig om ett Android-baserat, men upplevs som instabilt och svårnavigerat. 

Elbussar i Gästrikland tål inte kylan - avgångar ställs in

Interiören sägs vara inspirerad av ett gym. Foto: BYD

Spinner som en katt

Överlag upplevs bilen som pigg, framförallt i lägre farter och det är faktiskt ganska underhållande att utnyttja den direkta kraftleveransen och låta hjulen spinna loss. 

Antisladdsystemet har vi tidigare kritiserat och jag står fast vid min uppfattning om att systemet känns ålderdomligt.

Drivlinan levererar 204 hästkrafter och 310 newtonmeter via framhjulen vilket räcker till att 0 till 100 km/h klaras av på 7,3 sekunder. 

Nya Zeekr X provkörd - lämnar mycket att önska

Atto 3 tar sig an ett tufft segment. Foto: BYD

Komfortabel kines

Rent kördynamiskt uppträder BYD Atto 3 som väntat. Komforten är lagom hög, och chassit har inga problem med att hantera vare sig bilens vikt eller kraft. Bromsarna känns svampiga, men i det stora hela är körupplevelsen gemytlig.

Under vår testperiod hade vi en maximal räckvidd på kring 30 mil, vilket inte är särskilt imponerande. Den kan ladda upp till 88 kW på en snabbladdare, vilket inte gör den lämpad för längre turer.

Det är dock ungefär vad konkurrenterna för samma pris mäktar med. Prismässigt sticker inte BYD ut och med Hedin Bil som svensk agent finns det en stabilitet att luta sig tillbaka mot. 

Volvo EX30 provkörd - ett ergonomiskt mörker

Atto 3 är inte den enda elbilen från Kina. Foto: BYD

BYD Atto 3 är en kinesisk elbil

BYD är inte den enda kinesen som tar sig an den svenska marknaden. BYD är ett av de mest etablerade alternativen som i dagsläget erbjuds.

BYD Atto 3 tar sig en ett tufft segment fyllt av konkurrenter. Målgruppen är dessutom gemene man, som i många fall inte är särskilt bilintresserade och oftast väldigt priskänsliga. 

Helhetspaketet är tilltalande på flera punkter, men det finns inget konkret som utmärker Atto 3 jämte konkurrenterna. Den blir således en i mängden, vilket är problematiskt när man ska ta sig an betydligt starkare varumärken.

Exteriört ser Atto 3 ut som valfri eldriven crossover, men interiört har kineserna skojat till det lite. Bagageutrymmet är åt det trängre hållet och baksätets höga golv och låga tak ställer är inte optimalt för vuxna medpassagerare.

Framtiden får som alltid utvisa utfallet men BYD Atto 3 är knappast något man bygger sina drömmar med trots namnet, men vi är inte sålda. Tar man hänsyn till vad bilen faktiskt kostar att köpa är det en bil som är svår att rekommendera. 

BYD Atto 3 är en av många bilar i segmentet. Foto: BYD

Betyg av BYD Atto 3: 2,5/5

BYD Atto 3 (2023)
Motor: Elmotor på framaxel, 204 hästkrafter, 310 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, framjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,3 sek
Toppfart: 160 km/h
Elektrisk räckvidd: 420 km
Vikt: 2160 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4455/1875/1655 mm
Pris: Från 532 900 SEK

Bil
/