Rea elbilar
Tre stora tillverkare sänker priserna på sina elbilar - Foto: BYD/Tesla/Toyota

Rea på elbilar: Tesla, Toyota och BYD sänker priserna

Under en lång period var en elbil synonymt med ett extremt högt inköpspris, och så är det till viss del fortfarande. Under den senaste tiden har dock ett annalkande priskrig fått flera tillverkare att reagera. Den senaste tiden har Tesla, Toyota och BYD sänkt priserna på sina elbilar kraftigt.


Tesla var tidigt ute med att sänka sina priser för att stimulera efterfrågan. Strategin har varit lite av ett tudelat svärd, då den har fått andrahandsvärdena att röra sig nedåt samtidigt som vinstmarginalen också riskerar att få sig en törn.

Kvinna ljög om snö på skyltar vid fortkörning – får fängelse

Tesla för under halvmiljonen

Nu tar Tesla ännu en gång täten i en prissänkningsvåg, och sänker Model 3 med 23 000 kronor. Det gör att versionen med bakhjulsdrift kostar under en halv miljon kronor. 

Näst på tur är Toyota som också meddelar prissänkningar för deras elektriska mellanstora crossover bZ4X. Här hävdar man att det handlar om nya komponenter som gör att priset sjunker. 

Superbil värd 30 miljoner körs genom översvämning

Toyota sänker med över 100 000 kronor

Den prissänkning som nu görs på Toyota bZ4X är på upp till 80 000 kronor. Den framhjulsdrivna och billigaste versionen kostar nu från 469 900 kr och den fyrhjulsdrivna från 489 900 kr. Eftersom Toyota redan tidigare genomfört en prissänkning på sin elbil innebär det att priset har rasat med mer än 100 000 kronor. 

Även Kinas gigant BYD hänger på prissänkningstrenden och deras billigaste modell i Sverige, Atto 3, får en sänkning med upp till 58 000 kronor. 

Det gör att det nya priset blir 474 900 kronor vilket är billigare än konkurrenterna Kia och Hyundai, men fortfarande 21 000 kronor dyrare än kinesiska MG ZS EV.

EU ger besked om Stockholms omstridda miljözon

Elbilen har visat sig svårsåld

Det här är prissänkningar som lär göra gott för försäljningen av BYD Atto 3. Förra året såldesa över 3000 bilar men i år har bara strax över hundratalet rullat ut från bilhallarna. 

Prissänkningarna skickar signaler om att det är tuffa tider på elbilsmarknaden och konkurrensen är stenhård, alla tillverkare vill ha en del av den elektriska kakan som växer i snabbare takt än marknaden i helhet. 

Frågan är om prissänkningarna är tillräckligt för att blidka kunderna. Alternativen i de berörda segmenten är många och trots prissänkningarna är inte skillnaderna hysteriskt stora.

Billiga elbilen kostade 48 000 kronor att försäkra

Bil