Maria Carpenhammar är en av många som är missnöjda med Postnord.
Maria Carpenhammar är en av många som är missnöjda med Postnord. - Foto: Marcus Ericsson/TT & Jessica Gow/TT & Privat

Kunderna rasar på Postnord: "Arg, ledsen och frustrerad"

Missnöjet med Postnord växer och kunderna rasar.
– Man känner att man stångar sig blodig mot en betongvägg, säger Maria Carpenhammar till Nyheter24.


POSTNORDS PUNKTLIGHET

Sommaren 2022 inledde Post- och telestyrelsen (PTS) en granskning av hur Postnord skötte utdelningsverksamheten i Sverige, efter omfattande klagomål. 

Sedan dess har punktligheten för både brev och paket försämrats, och i januari 2024 klarade Postnord inte av att leverera enligt kravet om 95 procent av breven ska vara levererade inom två dagar. 

I februari 2024 gick Postnords vd Annemarie Gardshol ut med att hon vill att servicekravet sänks till att 85 procent av breven ska komma fram inom tre dagar, kombinerat med ett krav på att 97 procent av breven ska vara framme inom fem dagar.

Breven kommer inte fram i tid, paket stjäls eller levereras trasiga och svenska folkets ilska mot Postnord växer. Vad är det egentligen som händer med posten i Sverige? 

I en serie artiklar granskar Nyheter24 varför Postnord blir allt sämre och inte kan leverera breven i tid. 

Här kan du läsa första delen: Hård kritik mot Postnord: ”Dyrare och mycket sämre”

Och andra delen: Stressen på Postnord fick Klara, 20, att krascha: ”Glömde allt”

I den tredje delen har Nyheter24 pratat med fyra personer som på ett eller annat sätt är missnöjda med hur Postnord sköter sitt jobb. 

Förtroendet för Postnord sjunker

2015 hade varannan svensk förtroende för "Posten". I dag är siffran nere på 19 procent, vilket är den lägsta sedan 2020. Enligt "Förtroendebarometern" för 2024 hamnar Postnord på sjunde plats över företagen som svenskarna litar minst på. 

Under 2023 kom det in 28 083 reklamationer gällande inrikesbrev, och 5734 gällande brev skickade utrikes, enligt statistik från PTS som Nyheter24 tagit del av. Jämfört med förra året har kundsynpunkterna minskat med 2 procent, men sett över en längre tid har klagomålen ökat kraftigt. 

Även Post- och Telestyrelsens mätningar visar att svenska folket blir allt mer irriterade på Postnord.

– Vi gör mätningar med jämna mellanrum där vi tittar på folks upplevelse, och vi kan se att nöjdheten minskat, säger Emma Maraschin, chef för PTS enhet för postfrågor, till Nyheter24. 

Emma Maraschin, chef för PTS enhet för postfrågor

Klocka för 14 000 försvann med posten 

Elliot Shreiner hade beställt en klocka värd 14 000 kronor som en present tills sig själv för att han klarat studierna som fartygsbefähavare. 

Klockan skulle levereras med Postnord och ett meddelande skickades till Elliot Shreiner att han kunde hämta ut den. Men hos ombudet fanns ingen klocka, och enligt ombudet hade den aldrig levererats. 

Klockan kom aldrig fram och när Elliot Schreiner klagade, visade det sig att Postnord inte har något ansvar för det som levereras i paketen. 

– De bedriver alltså en verksamhet de själva inte tar ansvar för. Som om jag som kapten på ett fartyg skulle säga till mina gäster att "jag tar inte ansvar för eran säkerhet ombord, skyll er själva", säger Elliot Shreiner.

Anna Pettersson har dagligen problem med brevutdelningen. 

– Posten kommer väldigt ofta flera veckor för sent, säger hon och fortsätter: 

– Jag får ofta grannarnas post i min brevlåda och min post hamnar hos andra personer. Det händer väldigt ofta, trots att namnet på dörren inte ens är lika.

Postnord-vd:ns galna lön: Så mycket tjänar Annemarie Gardshol

Foto: Janerik Henriksson/TT

Tvingas betala 650 kronor för dammsugare som aldrig kommer fram 

Maria Carpenhammar har ett pågående ärende med Postnord. I november beställde hon en dammsugare från företaget Nordivac.

– Jag beställde den och köpte den via Klarna för det ska vara tryggt. Därefter gick det ett tag och sedan fick jag ett sms från Postnord om önskemål av leverans. Jag fick då dag och cirkatid när leveransen skulle ske, säger hon. 

Maria Carpenhammar var hemma hela den dagen, men någon dammsugare dök aldrig upp. Enligt Postnord hade brevbäraren inte hittat henne. 

– Jag nämnde att de hade skickat sms till mig, då kunde han ju ringa mig också. Jag bad dem stoppa leveransen så kunde jag åka ner och hämta den. Men det var försent fick jag till svar.

Under tre månader har hon varit i näst intill daglig kontakt med Klarna, Postnord och Nordivac för att de ska annullera fakturan för dammsugaren som aldrig kom fram. 

Nordivac har dragit tillbaka fakturan för dammsugaren, men behållit fraktavgiften på 650 kronor. En avgift som företaget vill ha betalt för, och som Postnord vägrar att stå för.

– Jag är så arg, ledsen, frustrerad och maktlös i det här, säger Maria Carpenhammar och fortsätter: 

– Man känner att man stångar sig blodig mot en betongvägg. De kastar en fram och tillbaka. Fakturan ligger kvar hos Klarna, Nordivac tycker att jag ska betala frakten och Postnord slipper undan fast det är de som har gjort fel. 

Postnord levererade aldrig Maria Carpenhammars dammsugare, men hon tvingas ändå betala frakten. Foto: Privat

Anette Larsen har vid flera tillfällen inte fått varor hon beställt som ska levereras av Postnord. En beställning av rullgardiner som skulle levereras personligen, gjorde att hon på leveransdagen satt hemma och väntade, men inget paket kom. 

Enligt Postnord är paketet levererat, men eftersom det aldrig kom fram är det troliga att brevbäraren ställt det utanför dörren och att rullgardinerna stulits. 

– Numera försöker jag välja andra fraktföretag än Postnord,  men det är inte alltid den valmöjligheten finns, säger hon.

Nyheter24 har vid flera tillfällen sökt Annemarie Gardshol och ansvariga på Postnord för en intervju, med de har avböjt att medverka på grund av "tid och tillgänglighet".

Vet du mer? 

Har du en historia om Postnord som du vill dela med dig av? Jobbar du som brevbärare? 

Hör av dig till alma.yttergren@nyheter24.se eller smsa 0702024841!

Här vägrar Postnord dela ut brev

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!