Postnord lyckas inte leverera brev och paket i tid.
Postnord lyckas inte leverera brev och paket i tid. - Foto: Jessica Gow/TT

Hård kritik mot Postnord: ”Dyrare och mycket sämre”

Breven kommer inte fram i tid, paket stjäls och missnöjet med Postnord växer. Samtidigt har vd:n Annemarie Gardshol extremhöjt sin lön. Vad är det som händer med posten i Sverige? Nyheter24 granskar varför Postnord blir allt sämre.


Postnords punktlighet

Efter omfattande klagomål inledde Post- och telestyrelsen (PTS) en granskning av hur Postnord skötte utdelningsverksamheten i Sverige sommaren 2022,

Sedan dess har punktligheten för både brev och paket försämrats, och i januari 2024 klarade Postnord inte av att leverera enligt kravet om 95 procent av breven ska vara levererade inom två dagar. 

I februari 2024 gick Postnords vd Annemarie Gardshol ut med att hon vill att servicekravet sänks till att 85 procent av breven ska komma fram inom tre dagar, kombinerat med ett krav på att 97 procent av breven ska vara framme inom fem dagar.

"Lägg ner det där jäkla Postnord, allt blir hiskeligt dyrare och mycket sämre service! Låt någon annan ta över, kan inte bli så mkt sämre än va det är nu! Bedragare!"

"Vi får väl snart åka själva till postterminalen och hämta vår post"

"De är skandal, borde inte få var kvar på marknaden, bort med dem nu."

Citaten kommer från Nyheter24:s läsare, och är skrivna under en artikel om Postnord som postades på Facebook den 5 mars.

Postnords senaste förändring – blir långsammare

Sedan 2022 delar Postnord ut brev varannan dag. Foto: Helena Landstedt/TT

Miljontals brev försenade – Postnord har blivit sämre

Men varifrån kommer all ilska och är den rättfärdigad? I en serie artklar kommer Nyheter24 granska Postnord och varför postutdelningen fungerar allt sämre. 

Postnord, som bildades 2009 när Posten och Post Danmark gick samman, ägs av svenska och danska staten. De har i uppdrag att dela ut brev och paket, men det finns ett krav. Enligt uppdraget från Post- och telestyrelsen (PTS) ska 95 procent av inrikesbreven i Sverige delas ut inom två dagar. 

Ett uppdrag som inte fungerar som det ska och som Postnord endast lyckats leva upp till tre gånger, sedan varannandagsutdelningen av brev infördes i hela landet med start maj 2022. 

Efter omfattande klagomål inledde PTS en granskning av hur Postnord skötte utdelningsverksamheten av post i Sverige sommaren 2022. Granskningen visade att posten inte levererades enligt kraven. Under hela 2022 delade Postnord ut 94,7 procent av breven i tid.

Ett och ett halvt år senare, i december 2023, avslutade PTS sin utredning efter att Postnord fått bakläxa två gånger. Det bedömdes då att bolaget hade en “tydlig plan för upprätthålla en tillförlitlig verksamhet”. 

– Under sommaren tillsatte operatören alla åtgärder som behövdes, och de sa att de skulle komma på banan igen efter sommaren, och det gjorde de också i september och oktober, säger Emma Maraschin, chef för PTS enhet för postfrågor, till Nyheter24. 

Kundernas raseri mot Postnords nya krav: ”Helt sanslöst”

Emma Maraschin, chef PTS enheten för postfrågor. Foto: PTS

Då, i december 2023, delade Postnord ut 89,86 procent av alla brev inom två dagar, vilket är en klar försämring jämfört med snittet för 2022, enligt företagets statistik som Nyheter24 tagit del av.

Totalt sett under 2023 blev miljontals brev försenade, och Postnord fick endast ut 93,13 procent av posten i tid. Inte heller i januari 2024 klarades brevkravet av, däremot i februari.

Hur ser ni på att Postnord blivit sämre? 

– Det är en fråga vi har under luppen hela tiden. Vi har möten med operatören för att säkerställa att de gör allt de kan för att nå upp till kravet och vi fortsätter följa utvecklingen, säger Emma Maraschin.

Under 2023 kom det in 28 083 reklamationer gällande inrikesbrev, och 5734 gällande brev skickade utrikes, enligt statistik från PTS som Nyheter24 tagit del av. Jämfört med förra året har kundsynpunkterna minskat med 2 procent, men sett över en längre tid har klagomålen ökat kraftigt. 

– Posten kommer inte fram i tid så det är klart folk klagar på att man får räkningar eller läkarkallelser sent, säger Emma Maraschin och fortsätter:

– Vi gör mätningar med jämna mellanrum där vi tittar på folks upplevelse, och vi kan se att nöjdheten minskat.  

PTS granskning: Skärpning Postnord

Skärmavbild: Postnords års- och hållbarhetsredovisning 2023

Klocka värd 14 000 kronor försvann

Exemplen på hur Postnord brustit i hanteringen av brev och paket är många. Nyheter24 har pratat med två personer som på olika sätt drabbats av postens försämrade service.

Elliot Shreiner hade beställt en klocka värd 14 000 kronor. Klockan skulle levereras med Postnord och ett meddelande skickades om att den gick att hämta ut. Men hos ombudet fanns ingen klocka, och enligt ombudet hade den aldrig levererats. 

Klockan kom aldrig fram och när Elliot Schreiner klagade, visade det sig att Postnord inte har något ansvar för det som levereras i paketen. 

– De bedriver alltså en verksamhet de själva inte tar ansvar för. Som om jag som kapten på ett fartyg skulle säga till mina gäster att "jag tar inte ansvar för eran säkerhet ombord, skyll er själva", säger han.

Anna Pettersson har dagligen problem med brevutdelningen. 

– Posten kommer väldigt ofta flera veckor för sent, säger hon och fortsätter: 

– Jag får ofta grannarnas post i min brevlåda. Och min post hamnar hos andra personer. Det händer väldigt ofta. Trots att namnet på dörren inte ens är lika.

Vd:n Annemarie Gardshol extremhöjde lönen flera gånger

I december 2022 höjde Postnords vd Annemarie Gardshol sin egen lön med 19 procent. Det innebär att hon fick en månadslön på 842 000 kronor i månaden, vilket motsvarar ungefär 30 brevbärarlöner.

Lönehöjningen för brevbärarna blev samtidigt 2,7 procent, som då hade en genomsnittsön på 26 000 kronor i månaden. Även året innan gjorde Gardshol ett rejält lönelyft. Postnords vd höjde då sin lön med 21 procent, vilket var mest av alla statliga bolagschefer det året. 

Samtidigt har bolaget genomfört flera nedskärningar. I januari 2023 varslades 200 anställda inom administration och försäljning inom Postnord. 

Annemarie Gardshols löneutveckling har fått kritik. Uppropet "Postnord: Ja till fler brevbärare, nej till extremhöjda chefslöner!" har i dagsläget strax över 34 000 underskrifter. 

– Annemarie har en galet hög lön och jag förstår att det sticker i ögonen på våra medlemmar. Det är enorma skillnader om man jämför med vad en brevbärare, chaufför eller terminalarbetare har, säger Sandra Svensk, ordförande Seko Posten till Nyheter24.

Postnord-vd:ns lön: Så mycket tjänar Annemarie Gardshol

Annemarie Gardshol. Foto: Stina Stjernkvist/TT

Lågt förtroende för Postnord 

I "Förtroendebarometern" för 2024 hamnar Postnord på sjunde plats över företagen som svenskarna litar minst på. 

2015 hade varannan svensk förtroende för "Posten", men i dag är siffran nere på 19 procent. Det är den lägsta siffran sedan 2020. 

Civilministern: "Förväntar mig att Postnord levererar"

I en intervju med Dagens Nyheter den 29 mars gick Annemarie Gardshol ut och hotade med att avsäga sig uppdraget med att dela ut posten i Sverige, om hon inte fick igenom två krav: 

  • Att sänka kraven så att 85 procent av breven behöver komma fram inom tre dagar och 97 procent inom fem dagar. 
  • Att Postnord ska få statligt finansiellt stöd. 

I ett mejl till Nyheter24 kommenterar civilministern Erik Slottner utspelet från Postnords vd: 

"Jag förväntar mig att PostNord levererar på de uppdrag de har. Bland annat att brev ska delas ut i hela landet. Post- och telestyrelsen (PTS) ansvarar för att granska hur bolaget lever upp till lagkraven."

Kraven Gardshol ställde är samma som redovisades i postfinansieringsutredningen "Posttjänst för hela slanten", som regeringen publicerade 30 januari 2023. Utredningen hade i uppdrag att hitta en finansieringsmodell för posten, när den "inte längre kan vara fullt ut självfinansierad".

"Eftersom frågan fortfarande är under beredning kan jag inte uttala mig närmare just nu.", skriver Erik Slottner

Nyheter24 har vid flera tillfällen sökt Annemarie Gardshol och ansvariga på Postnord för en intervju, med de har avböjt att medverka på grund av "tid och tillgänglighet".

Vet du mer? 

Har du en historia om Postnord som du vill dela med dig av? Jobbar du som brevbärare? 

Hör av dig till alma.yttergren@nyheter24.se eller smsa 0702024841!

Postnord om det låga förtroendet: "Tuff lista"

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!