Lap-See Lam har fått låna huvud och svans från den gamla kinakrogsbåten Sea Palace, och låtit frakta dessa från Högmarsö varv i Furusund till Venedig. Pressbild.
Lap-See Lam har fått låna huvud och svans från den gamla kinakrogsbåten Sea Palace, och låtit frakta dessa från Högmarsö varv i Furusund till Venedig. Pressbild. - Foto: Jan Ahlstedt

Ett drakskepp rammar Nordiska paviljongen

Ett kinesiskt drakskepp har kört in i Nordiska paviljongen. På Venedigbiennalen fördjupar svenska Lap-See Lam sin konst utifrån sorgen över kinakrogens förluster – den här gången genom en opera och ett enormt allkonstverk.


Fakta: Venedigbiennalen

Brukar ibland beskrivas som konstens egen olympiad med nationella paviljonger men också en internationell samlingsutställning, i år kurerad av brasilianske Adriano Pedrosa, vanligen chef för Konstmuseet i São Paulo.

Han har valt temat "Främlingar överallt", hämtat från ett verk av det konceptuella konstkollektivet Claire Fontaine i Palermo, vars verk också ska visas på biennalen.

Pedrosa har prioriterat konstnärer som inte ställt ut på biennalen tidigare, och valt ut åtminstone två Sverigebaserade: tunisiske Aly Ben Salem, bosatt i Stockholm fram till sin död 2001 samt svenska Sara Jordenö från Robertsfors.

Den svensk-chilenska konstnären Valeria Montti Colque ställer ut i Chiles paviljong.

Venedigbiennalen öppnar den 20 april och pågår fram till 24 november.

Krögaren Johan Wangs drakskepp byggdes som den flytande restaurangen Sea Palace i Shanghai och kom till Göteborg 1991. Men krogen gick aldrig bra. De senaste åren har båten varit Gröna Lunds spökskepp under Halloween, dock utan det enorma drakhuvudet och svansen. Wang vägrade göra draken till skräckspöke.

— I den kinesiska kulturen är draken en god kraft, en beskyddare av havet, den blir ett så tydligt exempel på en ikon vars betydelse förändras när den förflyttas från en plats till en annan, säger Lap-See Lam på telefon från Venedig.

Där sticker huvudet och svansen nu bokstavligen ut från den Nordiska paviljongens modernistiska glas- och betongväggar – att hon fick låna draken var en förutsättning.

— Jag står här utanför och tittar nu. Det är som att skeppet har färdats genom paviljongen. Det är en ready-made men också en operascen.

I bambu

Själva skeppet är inuti uppfört som en byggnadsställning i bambu enligt en Hongkongteknik som används även vid scenbyggen för den kantonesiska operan. Lap-See Lam har tagit hjälp av en bambumästare.

"The Altersea opera" heter installationen, ett kollaborativt verk av en helt annan omfattning än hennes tidigare. Runt 60 personer är inblandade, därtill två andra konstnärer. Den norske kompositören Tze Yeung Ho, bosatt i Finland, har gjort musiken. När de började samarbeta visade det sig att han precis som Lap-See Lam kom från en familj som drivit en kinakrog, i hans fall i Nordnorge.

Lap-See Lam har skrivit librettot om Lo Ting, till hälften gud och fisk, en mytologisk figur hämtad från Hongkongs folklore. Finskirakiska Kholod Hawash har gjort kostymerna och en installation i den arabiska kviltningstekniken jodaleia.

— Vi har mejslat fram en karaktär som är mer relevant i det här sammanhanget och i vår samtida diasporiska kontext, säger Lap-See Lam.

Doft av rökelse

I skeppet visas den filmade berättelsen om Lo Tings resa över världshaven i längtan efter "Dofternas hamn", en översättning av Hongkong som förklaras av den rökelse som tillverkades där, långt innan staden blev finansiellt centrum.

Det är tredje gången Lap-See Lam använder sig av samma drakskepp, men första gången i fysisk form.

— Det kan upplevas som att jag står och stampar, men alla mina verk är delar av samma universum, det är samma rotsystem som växer åt olika håll, nu också genom nya samarbeten.

Tze Yeung Ho, Lap-See Lam och Kholod Hawash har alla arbetat med det verk som nu fyller Nordiska paviljongen i Venedig. Pressbild.

TT
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!