Fixa
Det är viktigt att man rulla med rätt däcktryck - Foto: Adam Ihse/TT/Marcus Berggren

Fixa rätt däcktryck på bilen – så gör du

Att se till att man kör med rätt lufttryck i däcken är viktigt, och det är särskilt viktigt att kolla sina däcktryck när man precis har bytt mellan sommar- och vinterdäck. Det gäller även om du har fått bytet utfört på en verkstad. Så gör du för att kolla dina däcktryck.


Att däcken på bilen har rätt tryck är viktigt av ett flertal anledningar.

Ett däck med för lågt kan ha en negativ inverkan på bilens väghållning, och öka bränsleförbrukningen. Ett däck som är för hårt pumpat kan i stället bli mer benäget att sladda, och kan också ge längre bromssträckor, mer däckljud och stötigare åkkomfort.

Ett däck med fel tryck, oavsett om det är för lågt eller för högt, kommer dessutom att slitas snabbare än ett som är korrekt pumpat.

Hur ofta ska jag kolla däcktrycket?

Att se till att man rullar med rätt tryck i däcken är således av högsta vikt, och det är särskilt viktigt nu när många byter till sommardäck. Medan sommardäcken låg förvarade över vintern  – exempelvis på grund av temperatursvängningar eller om det finns någon liten läcka.

Om du låter en verkstad genomföra däckbytet finns det inte heller några garantier på att de justerar däcktrycket så att det är korrekt för just din bil.

Under resten av året gör man rätt i att kontrollera sina däcktryck någon gång i månaden.

Farligt lätt att sabba elbilen vid däckbyte – kan bli dyrt

Vilket däcktryck ska jag ha?

Nyckeln till att lista ut precis vilket däcktryck som din bil ska är att hitta ett klistermärke av den typ som visas på bilden.

De flesta tillverkarna placerar detta klistermärke i bakkant på öppningen till förardörren. De kan även sitta på själva dörren, på insidan av tanklocket eller i handskfacket. Finns det inget sådant klistermärke finns informationen troligtvis i instruktionsboken. 

Klistermärket visar vilket däcktryck du ska ha på framaxeln respektive bakaxeln, i enheterna bar, psi och kPa. I Sverige använder vi vanligtvis enheten bar. Diagrammen visar i regel också trycken för flera olika däckdimensioner, i detta fall 215/65R16C och T155/70 R17. Man måste därför dubbelkolla vilken däckdimension som sitter monterad på bilen.

Klistermärket visar även vilket tryck man ska ha vid olika belastningar, i detta fall uttryckt i det högst exakta måttet personer och resväskor. Kör man tungt lastat, eller i högre hastighet, ska man i regel ha något högre däcktryck.

Körkortsturism: Sättet att lura sig till ett svenskt körkort

Så kollar du däcktrycket

Det enklaste sättet att kontrollera dina däcktryck är att köra till en bensinmack försedd med serviceplats för vatten och luft. Dessa är i regel utrustade med antingen automatiska eller analoga maskiner för justering av däcktrycket, med en slang som kan kopplas till däcket.

För att kolla trycket plockar du av hatten från däckventilen och kopplar på maskinens slang. Lufttrycket i däcket går då att läsa av på maskinen. Analoga maskiner har i regel en mätare nära den ände av slangen som kopplas till däcket. Automatiska maskiner har i regel en display på själva maskinen som visar trycket.

Det går även att köpa handhållna mätare av olika slag, om man vill kunna spontankolla sina tryck utan att svänga förbi närmsta mack.

MC-knutten Jan Emanuel: Här är hans motorcyklar

Så justerar du däcktrycket

Om du kommer fram till att trycket i däcket är fel är det dags för att justera detta. Om trycket i däcket är på tok för lågt kan det också vara läge att undersöka om man har råkat ut för en punktering.

På en automatisk maskin ställer man helt enkelt in önskat tryck på displayen, och kopplar på slangen. Maskinen kommer då att fylla på eller släppa ut luft beroende på vad som behövs, och piper när den är klar.

På analoga maskiner finns det i regel ett litet reglage i anslutning till den mätare som visar trycket. Koppla på slangen på ventilen och tryck reglaget åt det ena hållet för att fylla på luft, och åt det andra för att släppa ut. Justera tills mätaren visar rätt tryck.

Tre konceptbilar Volvo borde ha tillverkat

Bil