Bensinpriset är för lågt
Att tanka kan tyckas dyrt, men är egentligen på tok för billigt. Det menar Trafikverket - Foto: Pontus Lundahl/Jon Olav Nesvold/TT

Bensinpriserna är för låga – enligt Trafikverket

Utsläppen från trafiken måste ner för att klimatmålen ska uppnås, och då måste det enligt Trafikverket bli dyrare att tanka bilen.


Bensin- och diesel blev betydligt billigare vid årsskiftet efter att den så kallade reduktionsplikten, som reglerar hur mycket biobränsle som bränslet måste innehålla, sänktes. Framför allt påverkade sänkningen dieselpriset.

De lägre priserna på drivmedel blev en glad överraskning för många. För Sveriges förmåga att nå klimatmålen har sänkningarna däremot en betydligt tråkigare påverkan, enligt en ny rapport från Trafikverket.

Tvärtom menar man att bränslet måste bli dyrare, rapporterar SVT.

Mest miljövänliga bilen är inte en elbil — enligt ny studie

Sverige kan missa miljömålen

Grundproblemet är att den slopade reduktionsplikten väntas öka utsläppen från den svenska vägtrafiken med 19 miljoner ton på tre år.

Detta ser i sin tur ut att leda till att Sverige missar både sina egna och EU:s klimatmål för 2023. EU-reglerna begränsar den totala mängden utsläpp som Sverige får orsaka fram till 2030.

– Ju mer vi släpper ut nu, desto mindre får vi släppa ut sen. Det är den totala utsläppskurvan som räknas, säger Trafikverkets miljödirektör Sven Hunhammar.

Vive la France! Nya Renault 5 får baguette-hållare

Mer biodrivmedel är nyckeln

En ökad elektrifiering är enligt Trafikverket en av nycklarna till att få ner utsläppen, men det är främst på längre sikt. Andelen eldrivna fordon på svenska vägar väntas helt enkelt inte vara tillräckligt stor år 2030.

För de fordon som år 2030 inte går på eldrift är biobränslen lösningen. Efter sänkningen av reduktionsplikten kommer inblandningen av biobränslen emellertid att ligga på låga 6 procent ända till 2026.

– Budskapet är att vi behöver mer biodrivmedel än dagens 6 procent om vi ska klara EU:s mål. Och det betyder med högsta sannolikhet högre priser, säger Sven Hunhammar.

Kinesiska bilar samlar ”känslig data”: kan vara säkerhetsrisk

Det går fortfarande att få miljöbonus — men inte länge till

Bil