Chevrolet Corvette Gustaf
Gustaf har bekantat sig med Chevrolet Corvette i Kalifornien - Foto: Marcus Berggren

Gustaf testar Chevrolet Corvette cabriolet i Kalifornien

Chevrolet Corvette är en av världens mest ikoniska och långlivade sportbilar. Gustaf Gripenlöf Karlberg har tillbringat några dagar med cabversionen av bilen i Kalifornien.


Den senaste generationen av Chevrolet Corvette går under chassikoden C8, och var vid introduktionen en revolution för modellserien.

Efter årtionden av rykten blev Corvette nämligen till slut som mittmotorbil, med ett superbils-inspirerat utseende som ska locka yngre köpare.

Utöver placeringen av motorn är receptet sig dock likt. Motorn är en stötstångs-V8:a ur Chevrolets Small block-serie, det finns två säten och karossen är gjord av glasfiberarmerad plast.

Hybrider utklassar elbilar: Är betydligt billigare att äga

En ovanligt vettig cabriolet

Vår testbil var en Corvette cabriolet, vilket betyder att den är utrustad med ett hårt tak som går att fälla bort med ett knapptryck på bara 16 sekunder i hastigheter upp till 50 km/h.

Det går att köra utan tak även i standardbilen, men då måste man plocka bort takpanelen manuellt och lägga den i det bakre bagageutrymmet som då blir helt fyllt. Gillar man att ha vinden i håret kan cabben således anses vara den mer praktiska modellversionen.

Linjerna är inte bilens främsta styrka - Foto: Marcus Berggren

Nackdelen är att cabrioleten är runt 50 kilo tyngre än coupén och att priset ökar med runt 7 000 dollar, motsvarande drygt 72 500 kronor. Det kan också anses att cabbens taklinje inte är riktigt lika harmonisk som på coupén.

Det första man inser när man tittar på Corvette C8 är dock just linjerna ändå inte är bilens främsta styrka, då designen är full av konstiga veck som var särskilt tydliga på vår ljusgrå testbil. Framför allt framstår bakpartiet som underligt klumpigt. Under veckan i Kalifornien såg vi dock andra exemplar av Corvette C8 i mörkare färger, vilket fungerade betydligt bättre rent visuellt.

Lättkörd och praktisk

Det går heller inte att förneka att Corvette ser ut som en tvättäkta sportbil, nästan av superbilskaliber, varför man skulle kunna tänka sig att bilen är en snabb, men svårkörd och obekväm skapelse.

Faktum är att Corvette C8 är en väldigt tillmötesgående maskin. Är man under två meter lång är det lätt att hitta en bekväm körposition, samtidigt som den låga fronten och de stora rutorna ger gör att bilen är oerhört lätt att placera på vägen. Tittar man sig över axeln är den döda vinkeln dock stor.

Corvette är en fantastisk GT-bil - Foto: Marcus Berggren

Lönen för bilens klumpiga derrière är att stuvutrymmet där bak är stort och lättpackat. På grund av att avgassystemet går strax under golvet blir utrymmet dock varmt, och på vår sprillans nya testbil var också lukten av nyplastad polyester påtaglig.

I första hand packar man därför hellre bagageutrymmet där fram, som också är stort och utan problem rymmer en större mjuk weekendväska eller ett par matkassar.

Högt och lågt interiört

När man hoppar in bakom ratten möts man av en interiör som är inspirerad av cockpiten i ett stridsflygplan, med alla skärmar, kontroller och reglage riktade mot föraren. Färgtemat i vår testbil var en iögonfallande kombination av svart och mellanblått, och även om detaljkvaliteten på vissa håll är något bristfällig känns interiören som helhet som ett solitt bygge.

Ratten är för ovanlighetens skull närmast fyrkantig, med paddlar på baksidan för växlarna, och gott om knappar och vred för att styra funktioner som stereon och farthållaren.

Interiören i testbilen var minst sagt iögonfallande - Foto: Marcus Berggren

Knapp-ergonomin i övrigt är en blandning av fantastisk och fullkomligt usel. Det bästa är att alla körinställningar sitter runt ett litet stöd för handen, som gör att man enkelt kan byta körläge eller höja fjädringen för fartgupp utan att behöva ta ögonen från vägen.

Värre är att alla knappar för ventilation och sätesvärme sitter i en lång rad på en hög kant, som står som en mur mellan föraren och passageraren. Det är inte helt tydligt vilka kontroller som styr vilken sida, och man får ofta leta efter rätt knapp. MMI-systemet är dock överskådligt och lättnavigerat.

En unik kombination av egenskaper

Ute på vägen bjuder Corvette C8 på en smått unik kombination av egenskaper, som inte alltid passar in med bilens framtoning.

Det första som förvånar är att bilen är väldigt medgörlig i normala hastigheter. I både stadstrafik och på snabbare vägar är komforten riktigt bra med fjädringen i sitt mjukaste läge, och den stora V8:an är fantastiskt följsam i kombination med den åttastegade dubbelkopplingslådan.

Både motor- och vägljudet ligger också på en fullt acceptabel nivå för vardagskörning eller långresor.

Lasta med stil: Unik kombi från Rolls-Royce till salu

Lättfotad bil med muskel-motor

Trycker man hårdare på gaspedalen lever den stora åttan upp, och uppvisar karaktären av hjärtat i en klassisk amerikansk muskelbil snarare än en modern sportbilsmotor.

Man behöver inte vänta på att någon turbo ska reagera, utan det finns en konstant kraft och ett massivt bottenvrid – hela tiden ackompanjerat av ett klassiskt mörkt muller. Accelerationen kan inte mäta sig med moderna superbilar, men är utan tvekan tillräcklig för att vara underhållande.

Bilen trivs på de kurviga vägarna norr om Malibu - Foto: Marcus Berggren

När det gäller väghållningen känns Corvette C8 däremot som allt annat än en klassisk amerikansk muskelbil. På de kurviga vägarna i bergen norr om Malibu kändes bilen i stället kvick och lättfotad, med den fina chassibalans som bara en mittmotorbil kan leverera. Styrningen är lätt och precis, växlingarna är kvicka och bromsarna är lätta att modulera.

En bil med en bred palett

Med allt detta sagt kan Chevrolet Corvette C8 inte riktigt mäta sig med lättare, mer fokuserade sportbilar från Europa, som helt enkelt är lite vassare vid sportig körning. Corvette C8 har dock i gengäld en betydligt bredare palett av färdigheter än de flesta mittmotorbilar.

Chevrolet Corvette är en bil med en bred palett - Foto: Marcus Berggren

Den är inte bara en underhållande sportbil när man hittar en slingrande bergsväg utan också en fantastiskt komfortabel GT-bil på vägen dit, som dessutom har plats för gott om packning.

Att använda bilen till vardags eller glida runt med taket nere under soliga sommardagar funkar också bra.

För mig faller tyvärr bilen något på sin framtoning, men för en vecka på den soliga amerikanska västkusten passade den mig perfekt.

Problematiska Polestar skjuts över på Volvo Cars aktieägare

Betyg för Chevrolet Corvette C8 Stingray cabriolet 4/5

Chevrolet Corvette C8 Stingray cabriolet (2024)
Motor: 6,2-liter, V8, 482 hästkrafter, 613 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,5 sekunder
Toppfart: 296 km/h
Vikt: 1 775 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4634/1934/1234 mm

Intervju: Så ska Cadillac erövra Europa – med nya elbilen

Bil