Elbilsbonus tjänstebilar
Den som har en elbil via jobbet kan fortfarande ta del av stora subventioner - Foto: Volkswagen/Pixabay

Trots slopad elbilsbonus: Stora subventioner på tjänstebilar

Det är nu över ett år sedan regeringen slopade miljöbonusen för elbilar, men de som skaffar elbil genom jobbet får fortfarande våldsamma subventioner.


Det var i november 2022 som klimatbonusen för elbilar på 70 000 kronor slopades, och efter det har försäljningen av nya elbilar till privatpersoner minskat kraftigt.

De som får en elbil som förmåns- eller tjänstebil har dock fortfarande en hel del subventioner att ta del av, visar en granskning från M Sverige. Detta leder i sin tur till kraftigt sänkta skattekostnader.

Lasta med lyx: Unik kombi från Rolls-Royce till salu

Flera miljarder om året

Att elbilar kan bli så mycket billigare för företagskunder beror på att bilens pris, som förmånsbeskattas, kan skrivas ner med upp till 50 procent. Som mest kan beloppet skrivas ner från 700 000 kronor till 350 000 kronor.

Detta leder inte bara till sänkta skatteintäkter utan även till lägre arbetsgivaravgifter, och M Sverige uppskattar att det totala summan för dessa subventioner ligger på mellan 2 och 3 miljarder per år.

Det går inte att exakt uppskatta beloppen för subventionerna. M Sverige uppskattar dock att de under tre år, vilket är den normala tiden som man har en tjänstebil, kan uppgå till åtminstone samma belopp som den slopade miljöbonusen.

Baserat på bilpriser, förmånsvärde och marginalbeskattning uppskattar man att många tjänstebilsförare sparar mellan 1 500 och 3 000 kronor i månaden i skatt.

Fartfylld förmån: Hämtas av nya värsting-Porschen vid planet

Ingen ordning på finanserna

Att det inte är helt lätt att få överblick över storleken på subventionerna beror på att de inte hanteras av en enskild myndighet.

Transportstyrelsen har inte insyn i uppgifter för förmånsbeskattning, och Skatteverket ser bara skattegrundande belopp och inte uppgifter om specifika bilmodeller.

– Att tappa både skatteintäkter och arbetsgivaravgifter utan att veta vilka belopp det rör sig om och samtidigt hävda att man drar tillbaka klimatbilsbonusen för att det inte är lönsamt är raka motsatsen till att ha ordning på finanserna, menar Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.

Kasst krockskydd på nya bilar: Modellerna du bör undvika

Kräver att bonus för privatpersoner återinförs

M Sverige noterar att den nu slopade miljöbonusen spelade en avgörande roll i att göra elbilarna konkurrenskraftiga mot billigare bensin- och dieselbilar. Sedan slopningen anger emellertid många handlare att intresset för elbilar hos privatpersoner är i stort sett noll.

Samtidigt uppger flera myndigheter myndigheter att poängen med subventionerna för eldrivna tjänste- och elbilar är att de inte ska missgynnas i konkurrensen av att de innehåller fördyrande teknik.

– Trots att regeringen har påstått sig vilja upphöra med stöden fortsätter staten att stötta elbilarna med stora belopp. Det är kanske positivt, men det är inte rimligt att det enbart omfattar förmånsbilar när man samtidigt så tydligt markerat att stödet var onödigt och dyrt när det var riktat till oss privatpersoner, säger Carl-Erik Stjernvall.

Riksförbundet kräver därför att miljöbonus på elbilar återinförs även för privatpersoner.

Hybrider utklassar elbilar: Är betydligt billigare att äga

Bil