Teslas huvudvärk
Ett flertal svenska storbolag har slutat ta in bilar från Tesla - Foto: Pontus Lundahl/TT

Strejkdrabbade Teslas nya huvudvärk: Svenska storbolag sviker

Anställda på flera storbolag kan inte längre välja en tjänstebil från Tesla, efter att företagen uteslutit märkets bilar på grund av strejken.


IF Metalls långdragna strejk hos Tesla har lett till att ett flertal storbolag inte längre tar in märkets modeller som tjänstebilar.

Det visar en sammanställning från Dagens Industri, som har ringt runt till ett flertal storbolag.

Skanska, ABB och Telia pausar

Ett av de företag som nu har uteslutit Tesla från sitt utbud av tjänstebilar är Skanska, som har runt 400 elbilar knutna till sina anställda.

– Jag kan bekräfta att vi har ett beställningsstopp gällande Tesla som är baserat på rent kommersiella och ekonomiska grunder, där vi inväntar hur konflikten fortlöper, säger Skanskas presschef Jakob Birkeland.

Även ABB Sverige och Telia har pausat att erbjuda Tesla-bilar till sina anställda.

Intervju: Så ska Cadillac erövra Europa – med nya elbilen

Osäkerhet kring reparationer och restvärde

Anledningen som anges för att ha pausat sina Tesla-köp skiljer sig mellan storbolagen.

Jakob Birkeland lyfter att två bidragande orsaker till bojkotten är osäkerhet kring reparationer och restvärde.

– När vi ser över våra inköp av dessa fordon måste vi veta att det går att serva och laga dem, och sedan att sälja till ett bra pris efter leasingperioden. Går inte det påverkas vår möjlighet att beställa det specifika märket. Sedan blockaden inleddes så uppstod en osäkerhet kring just detta och Tesla, säger Jakob Birkeland till Di.

Europas billigaste elbil blir nu billigare – och bättre

Olika anledningar

ABB anger i stället oklarhet kring arbetsförhållandena för Teslas lokala anställda som det primära skälet för bojkotten. Telia säger däremot att strejken inte har påverkat beslutet.

– Vi har pausat medan vi är i samtal med dem för att förstå mer om arbetsförhållandena vid deras lokala verksamhet. Detta är i linje med hur ABB Sverige generellt hanterar liknande frågor som berör våra underleverantörer, sade Christine Gunnarsson, presschef på företaget, till Di.

– Vi har inte längre Tesla som valbart märke för nya bilar, det ändrades redan tidigare i höstas som ett resultat av den årliga utvärderingen, säger Telias presschef Irène Krohn till Di.

En elbil att undvika: Därför är MG4 livsfarlig på vintern

Inte en stor skillnad

Att ett flertal storbolag pausar sina ordrar av Tesla-bilar har inte nödvändigtvis en stor inverkan på Teslas försäljning.

Enligt Mats Silfver, Sverigechef på leasingbolaget Autolease, har man inte sett en stor nedgång i ordrar. Runt en av fem elbilar som företaget har beställt under 2024 är fortfarande en Tesla, uppger han till Di.

Swedbank-ägda Autoplan, som bistår företag med administration, leasing och försäljning av företagsbilar, har också sett att vissa kunder makulerar sina beställningar av Tesla-bilar.

– Vi följer frågan noggrant och informerar kunder och beställare om hur situationen ser ut, samt om vilka alternativ som finns, säger Hannes Mård, presskommunikatör på Swedbank.

– I vår dialog med kunder har det framkommit att det är en utmaning, men det är svårt för oss att bedöma omfattningen, tillägger Hannes Mård.

Elbil och kombi: Vi tittar på nya Volkswagen ID.7 Tourer

Bil