Jaguar F-Type
Jaguar F-Type går tyvärr snart ur tiden - Foto: Gustaf Gripenlöf Karlberg

Jaguar F-Type R är slutet på en fantastisk era

Brittiska Jaguar har tillverkat vackra sportvagnar i över 100 år. Nu ska märket helt gå över till eldrift, och V8-bestyckade F-Type är därmed dess sista bensindrivna sportbil.


För att hedra Jaguars rika bensindrivna historia tillbringade jag i somras en vecka med den senaste versionen av F-Type R i roadsterutförande.

Detta gav mig möjligheten att säga adjö till en av bilvärldens mest långlivade motorer, i form av Jaguars V8 som lanserades redan i slutet av 90-talet.

I senaste F-Type R är motorn på 5,0 liter, och utvecklar tack vare en kompressor hela 575 hästkrafter. För att göra ekipaget mer kontrollerbart skickas kraften till alla fyra hjul genom en gammal hederlig automatlåda.

En gammaldags känsla

Drivlinan i F-Type R är med sin ålderstigna motor, kompressor och automatlåda ett ganska gammaldags upplägg, och det märks inte minst på bränsleförbrukningen.

Ägnar man en dag åt att kryssa runt i innerstan ska man inte vara förvånad om bilen suger i sig närmare tre liter per mil.

Ger man sig ut på den öppna vägen är det däremot inga problem att köra på runt litern.

Under huven ruvar en V8 på 575 hästkrafter. Foto: Gustaf Gripenlöf Karlberg

Följsam i staden

Bilen i övrigt är inte heller purung då den kom redan 2013, men detta är inte nödvändigtvis av ondo. Den erbjuder nämligen en karaktär som är ganska unik på marknaden idag.

Drivlinan må vara törstig i staden, men den bjuder i gengäld på en följsamhet i låga farter som få moderna bilar kan erbjuda.

Interiören är något utdaterad. Foto: Gustaf Gripenlöf Karlberg

Förklaringen stavas bottenvrid, vilket är något som den stora cylindervolymen och kompressorn säkerställer att det finns mängder av. Vridmomentet finns där vid i stort sett alla varvtal och gasresponsen är direkt, samtidigt som automatlådan mjukt glider från växel till växel.

Resultatet är att bilen är otroligt trevlig och avslappnad att glida runt nercabbat med i stan, ständigt ackompanjerad av ett trevligt dovt bluddrande från avgasrören.

Kompetent på öppen väg

Det goda intrycket av köregenskaperna består när man ger sig ut på den öppna vägen.

F-Type R kan förvisso inte mäta sig med mer moderna sportvagnar som senaste Porsche 911 eller Mercedes-AMG SL rent dynamiskt. 

Vill man vara snabbast på landsvägen finns det bättre alternativ. Foto: Gustaf Gripenlöf Karlberg

Det betyder emellertid inte att bilen inte underhåller vid landsvägskörning. Styrningen är kvick och fint viktad, chassibalansen är bra och det finns gott om grepp tack vare fyrhjulsdriften.

Framför allt är drivlinan fantastiskt karismatisk. Automatlådan, som i låga farter är mjuk och följsam, är vid sportigare körning kvick, välkalibrerad och lyder varje instruktion.

Motorn svarar också direkt på gaspådrag, accelerationen är enorm och det vackra vrålet från V8:an vid fullgas är närmast öronbedövande.

Lätet från avgaspiporna är närmast öronbedövande. Foto: Gustaf Gripenlöf Karlberg

Kul i alla hastigheter

Det bästa med bilen, som utmärker den på dagens bilmarknad, är dock att man inte behöver köra som en tok för att den ska vara underhållande. 

Moderna prestandabilar är ofta så raffinerade och kompetenta att de måste köras ganska hårt för att erbjuda särskilt mycket i termer av körglädje. I F-Type R kan man i stället glida runt i fullt normala hastigheter och ändå känna att man får ut något från upple7velsen.

I stadstrafik räcker det exempelvis att trycka lite hårdare på gasen ut ur en korsning för att påminnas om motorns kraft och ljuvliga läte. På samma sätt räcker det på en kurvig väg att glida genom kurvorna i lagom fart och mysa i det mulliga vridmomentet och det ljuva avgasljudet.

Jaguar F-Type är en udda fågel på dagens bilmarknad. Foto: Gustaf Gripenlöf Karlberg

I en nisch för sig

Jaguar F-Type R ockuperar något av en egen nisch, genom att vara snyggare, charmigare och mer underhållande än i stort sett alla andra bilar på marknaden idag.

Rent tekniskt sett är den långt ifrån det mest kompetenta alternativet, och är man ute efter en sportbil att köra till vardags under några få år ska man leta på annat håll.

Då är konkurrenterna från Tyskland mer praktiska och bränslesnåla, och står sig troligtvis bättre värdemässigt.

Är man däremot ute efter en entusiastbil att behålla och njuta av under många års tid spelar dessa faktorer igen roll, och då är F-Type R perfekt.

F-Type och dess legendariska V8 kommer att vara saknade.

Betyg av Jaguar F-Type R Roadster: 4,5/5

Jaguar F-Type R Roadster (2023)
Motor: 5,0-liters bensin-V8, 575 hästkrafter, 700 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 3,7 sekunder
Toppfart: 300 km/h
Vikt: 1 790 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4470/1307/1923 mm
Pris: Från cirka 1 750 000 SEK

Bil