Vi provkörde bilen i Åre.
Vi provkörde bilen i Åre. - Foto: Marcus Berggren

Ineos Grenadier testad: När du vill köra jorden runt

Insert linkVad gör man om man är miljardär och tycker att det saknas en bil på marknaden? Jo, man bygger den själv. Så var fallet för Jim Ratcliffe som ansåg att marknaden för robusta terrängbilar var gapande tom. Resultatet? Helt nya Ineos Grenadier.

När gamla Land Rover Defender gick i graven den 29 januari 2016 ansåg Ratcliffe att det behövdes en ersättare.

Målsättningen var att lansera en utilitär, funktionell, och robust terrängbil som var lika pålitlig som en ToyotaLand Cruiser men lika häftig som en Defender.

Idén för Grenadier kom 2017 och i juli 2022 drogs skynket av den första produktionsbilen. Likheterna med Defender-stuket är påtagliga.

Ratcliffe hade frågat Jaguar Land Rover om att få köpa upp pressarna för Defender från fabriken, men hade fått ett nej.

Då tog han i stället saken i egna händer och resultatet är, efter att ha spenderat 17,2 miljarder kronor, en bil vars främsta uppgift är att ta dig precis dit du vill, utan att gå sönder.

Man brukar säga att man tar en Land Rover någonstans om man vill komma fram. Men om man vill komma hem igen bör man i stället ta en Land Cruiser. Tanken med Ineos Grenadier är att den ska ingå i den sistnämnda kategorin.

Ineos Grenadier inspireras av Land Rover Defender. (Foto: Marcus Berggren)

Funktionell design rakt igenom

När det kommer till funktionell design är receptet sedan länge beprövat. En boxig design innebär mer utrymme, billigare paneler, och en bättre förmåga att uppskatta var bilen börjar och slutar.

Det är anledningen till att bilar som Mitsubishi Pajero, Mercedes G-klass och Land Rover Defender alla följer det receptet.

Den funktionella andemeningen genomsyrar hela bilen, och varenda detalj är genomtänkt, allt i funktionalitetens namn. Det är något som återspeglas i den bestämt robusta interiören.

Alla reglage känns solida och vreden är designade för att tåla vatten. Grenadier är vattentät upp till kardantunnelns övre kant – ungefär i höjd med mittkonsolen. Det finns även dräneringspluggar i golvet för att släppa ut vatten.

Reglagen, däribland växelväljaren, känns igen från BMW. Det är ingen slump, utan motorn härstammar från det bayerska märket medan växellådan är en åttastegad ZF-historia som har förstärkts för Ineos tuffare ändamål.

I dagsläget går det att välja mellan två drivlinor – en rak dieselsexa på 242 hästkrafter eller en bensinare på 278 hästkrafter. Vi gavs möjlighet att ratta dieseln, ett alternativ som är betydligt mer lämpad för biltypen.

Designen är rakt igenom funktionell. (Foto: Marcus Berggren)

Old school cool

Det första man slås av när man börjar köra Ineos Grenadier är hur styrningen känns. Den återgår inte till neutralläget på egen hand, vilket kräver betydligt mer input från föraren. Anledningen är terrängkörningsrelaterad då ratten inte ska snurra hej vilt när man kör över stock och sten.

Det krävs närmare fyra varv för maximalt rattutslag från ena sidan till den andra, vilket innebär att varenda manöver, inte minst av den typ man upplever exempelvis i stadskörning, kräver väldigt mycket jobb.

Det är i viss utsträckning en vanesak, och även om systemet är bestämt fördelaktigt när man rör sig bortom asfalten är det jobbigt att handskas med under ordinarie körning. 

Det adderar en nivå av robusthet till körupplevelsen som förvisso gör det hela mer speciellt, men inkräktar på vardaglig körning.

Kupén är tyst och de rejäla sulorna innebär att komfortnivån är hög och längre turer är således oproblematiska.

Vår provtur ägde rum i Åre och terrängkörningen begränsades till timmer- och jaktvägar i närområdet. I terrängläget stängs samtliga säkerhetssystem av – även bältespåminnaren.

Naturligtvis finns även en lågväxel att tillgå, ett måste när det vankas körning över den afrikanska kontinenten.  

En vadknapp kan till fördel användas när man ska genomkorsa vatten (upp till 80 centimeter) som stänger av fläktarna för att inte slita upp dem i onödan.

Vår terrängkörning var endast en amuse-bouche av vad bilen är kapabel till, men det råder inga tvivel om att Ineos Grenadier är funktionsbyggd ända ut i hjulbultarna. Känslan av att man köra raka spåret från Åre till Djibouti infinner sig illa kvickt, och inget vi kastade i dess väg ledde till minsta lilla problem.

Ineos Grenadier gör att man vill köra jorden runt. (Foto: Ineos)

En bil med en enda uppgift

Ineos Grenadier är en frisk fläkt på fyra hjul i dessa tider då biltillverkare vill att alla bilar ska agera multiverktyg.

Med det menas det att Grenadier har utvecklats med ett syfte i fokus – att kunna ta dig dit du vill, oberoende av var i världen det rör sig om. Den satsar helhjärtat på att vara en frihetsmaskin och briljerar föga förvånande på den punkten.

Kruxet är att bilens terrängmässiga färdigheter inkräktar på dess förmåga att kunna vara en bil lämpad för vardagen. Medan bilar som Toyota Land Cruiser och Mercedes G-klass i vissa utföranden har blivit mer lämpade för vardagligt bruk, satsar Grenadier uteslutande på maximal framkomlighet, med allt vad det innebär.

Resultatet är emellertid en bil som fyller en funktion som fortsatt premieras världen över. Den placerar sig i samma segment som exempelvis Toyota Land Cruiser 70. Om en bil för dig innebär frihet lyckas Ineos Grenadier addera ännu en dimension till det. 

Ineos Grenadier går att få både med bensin och diesel. (Foto: Marcus Berggren)

Betyg av Ineos Grenadier 4/5

Ineos Grenadier 3.0 TD 4x4 (2023)
Motor: 3-liters rak sexa, diesel, 242 hästkrafter, 550 newtonmeter
Kraftöverföring: Åttastegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 9,9 sekunder.
Toppfart: 160 km/h 
Vikt: 2 644 kg.
Mått: (längd/bredd/höjd): 4896/1930/2036 mm.
Pris: från 869 900 kronor

Bil