Vi provkörde nya Kia EV9 i Frankrike.
Vi provkörde nya Kia EV9 i Frankrike. - Foto: Kia

Kia EV9 provkörd - den bästa elbilen just nu?

Kia har använt sig av elektrifieringen som språngbräda för att ta sig an framtiden med en helt ny approach. Ett steg i detta är den nya flaggskeppsmodellen Kia EV9.

Vi begav oss till södra Frankrike för en provkörning. 

Kia EV9 är ett rejäl kliv upp för det koreanska märket. (Foto: Kia)

Kia vill krossa konkurrenterna

Kia EV9 kör rakt in i segmentet för sjusitsiga el-suvar, ett växande men fortfarande glest segment.

Det öppnar upp en helt ny målgrupp för det koreanska märket, en målgrupp som kan tänka sig att lägga runt 800 000 kronor på en ny bil.

Med det sagt vill Kia vara tydliga med att EV9 minsann inte är tänkt att vara ”premium”, även om den erbjuder en rad egenskaper man förknippar med just premiumbilar.

Några exempel är ventilerade säten, dimensioner som heter duga, samt en myriad av intressanta tekniska inslag.

Kia EV9 får konkurrenterna att svetta. (Foto: Kia)

Som en flyttlåda på hjul

Utseendemässigt utmärker sig EV9 tveklöst i ett hav av intetsägande suvar på marknaden. Märkets nya filosofi handlar om kontraster, något som ger EV9 ett oerhört distinkt utseende.

Interiört kan Kia EV9 fås med antingen sex eller sju säten.

Trots bilens boxiga utseende – vilket innebär en enorm rymdkänsla på insidan – har EV9 en imponerande luftmotståndskoefficient på 0,28, att jämföra med 0,26 för exempelvis Mercedes motsvarighet EQS SUV.

Storleksmässigt är EV9 i paritet med Range Rover, vilket kan härledas till det faktum att EV9 huvudsakligen har siktet inställt på den amerikanska marknaden.

EV9 är mer strömlinjeformad än man kan tro. (Foto: Kia)

På amerikanskt manér

Körningen ägde rum på franska vägar i ett halvsoligt Nice. När man kliver upp i EV9 möts man av rejäla reglage och en genomgående hög kvalitetskänsla. Med det sagt finns det fortfarande en del ytor som känns plastiga.

Växelväljaren finner man på rattstången vilket hade frigjort utrymme i mittkonsolen. I stället har man valt att placera körlägesväljaren där.

Stolarna är komfortabla och fjädringsmässigt är det komfort som varit fokus, men Kia avstår fortfarande från att erbjuda sina bilar med luftfjädring. EV9 får även klara sig utan adaptiva dämpare.

Resultatet är ändock en bil som sväljer de flesta ojämnheter väl. Vid låga hastigheter har EV9 svårt att parera vägens ojämnheter. Vid högre hastigheter upplevs EV9 som stabil och trivs som handen i handsken i motorvägsfarter.

På landsväg känns EV9 långt ifrån tight, men det är heller inte meningen. Styrningen är väldigt lätt, vilket får bilen att kännas lite nervös vid mer dynamisk körning.

Sannolikheten att den tänkta målgruppen emellertid kommer att köra för kung och fosterland på landsvägar är bestämt låg.

Kia EV9 uppmanar inte till dynamisk körning. (Foto: Kia)

Rymd, rymd, rymd 

Den tredje sätesraden är oerhört rymlig – och undertecknad som är 185 centimeter lång fick plats utan bekymmer – samtidigt som den andra sätesraden kan skjutas fram och bak både snabbt och enkelt.

Bilen upplevs som väldigt amerikansk från bakom ratten med fokus på komfort snarare än dynamik. Samtidigt bidrar den ombonade interiören bidrar till en låg ljudvolym i kupén.

Det kryllar även av många praktiska förvaringsfack. Beroende på utrustning kan man även justera passagerarsätet fram för att det ska bli "loungekänsla" när man laddar bilen.

Den tredje sätesraden är bra mycket rymligare än man tror. (Foto: Kia)

Kia EV9 är en kvick korean

I termer av krut är EV9 försedd med två elmotorer som tillsammans genererar 384 hästkrafter och 700 newtonmeter.

Det är nog för att den 2,6 ton tunga familjebilen ska nå 100 km/h på 5,3 sekunder. Sensationen är förvånansvärt våldsam, men med det sagt uppmanar inte bilen till särskilt inspirerande körning.

I stället trivs den bäst när man kör sansat. Med det sagt erbjuds EV9 endast i fyrhjulsdrivet utförande på den svenska marknaden, medan andra marknader får en bakhjulsdriven instegsmodell.

Teknik i drivor

EV9 stoltserar med ett 800-voltssystem som innebär att el-suven kan laddas i hastigheter upp till 240 kW.

Räckvidden på den fyrhjulsdrivna modellen är upp till 505 kilometer enligt WLTP. Infotainmentsystemet består av två 12,3-tumsskärmar och en 5-tums monokrom skärm som styr klimatanläggningen.

Systemet har uppdaterats vilket innebär fler möjligheter att lägga till genvägar och skräddarsy hemskärmen. 

Kia har även introducerat haptiska touchknappar som är integrerade i instrumentpanelen.

Systemet är emellertid inte särskilt intuitivt och kräver en rätt lång startsträcka innan man känner sig bekväm bakom spakarna.

Interiören är för det mesta genomtänkt. (Foto: Kia)

Kia EV9 imponerar rejält

Kia EV9 äntrar den något begränsande arenan för sjusitsiga el-suvar med ett genomtänkt recept.

Den erbjuder bra räckvidd, god laddkapacitet, imponerande praktiska egenskaper och en körupplevelse som utmärker sig.

Prismässigt börjar EV9 på 807 900 kronor, vilket är sanslöst mycket för en Kia, men sett till konkurrenterna och det man faktiskt får för pengarna framstår det inte som så orimligt.

Kia EV9 är tveklöst en av de bästa elbilarna på marknaden just nu. 

Betyg av Kia EV9 4,5/5

Kia EV9 (2024)
Motor: Elmotor fram, bak, 384 hästkrafter, 270 newtonmeter. 
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0–100 km/h på 5,3 sekunder.
Toppfart: 200 km/h.
Elektrisk räckvidd: 505 km.
Vikt: 2 580kg.
Mått: (längd/bredd/höjd): 5015/1980/1755 mm.
Pris: från 807 900 kronor

Bil
/