Svarta hål kan uppstå efter att en stjärna kollapsat och exploderat i en så kallad supernova. - Foto: Anders Humlebo/TT

Galaxens mest massiva svarta hål har hittats

Astronomer har hittat galaxens hittills mest massiva svarta hål som bildats vid kollapsen av en stjärna, Gaia BH3. Hålet är 33 gånger mer massivt än solen.

FAKTA: SVARTA HÅL

Ett svart hål är en himlakropp där gravitationen är så stark att inget – varken ljus, annan strålning eller materia – kan lämna den.

Svarta hål tros finnas i olika storlekar och formas när en massiv stjärna kollapsar i slutet av sin livstid. Bland annat finns det i mitten av vår galax, Vintergatan, ett supertungt svart hål.

Svarta hål omges av en så kallad händelsehorisont, ett tänkt område runt himlakroppen som utgör gränsen för när ljus och materia inte längre kan undkomma dragningskraften.

Källa: Nationalencyklopedin

Det svarta hålet är "bara" 2 000 ljusår bort och ligger i stjärnbilden Örnen. Avståndet gör det till det näst närmaste kända svarta hålet.

— Det är det största svarta hålet som man hittat i vår galax som bildats av en stjärna. Det är i vårt absoluta grannskap i Vintergatan, säger astronomen Johan Warell.

Supermassivt svart hål har förändrats

Svart hål upptäckt med Gaiasatelliten

Hålet upptäcktes tack vare Gaiasatelliten och bekräftades med hjälp av Europeiska sydobservatoriets Very large telescope. Hålet är rent tekniskt inte det mest massiva i Vintergatan, den titeln tillhör Sagittarius A – ett hål med en massa ungefär fyra miljoner gånger solens. Gaia BH3 är därmed avsevärt mindre, men inte desto mindre som upptäckt betraktat.

"Detta är en typ av upptäckt som du bara gör en gång under din forskarkarriär", skriver astronomen Pasquale Panuzzo – huvudförfattare för den artikel i tidskriften Astronomy & Astrophysics där upptäckten nu presenteras.

Ultramassivt svart hål upptäckt – 30 miljarder gånger större än solen

"Kommer alltid vara spekulationer"

För den som inte är astronom kan det vara bra att påminna sig om att massa inte är detsamma som storlek.

— Om man hade lyckats komprimera jordens massa till ett svart hål hade jorden bara blivit några millimeter. Solens massa hade blivit någon centimeter. Här har vi att göra med något som kanske är ett par centimeter, säger Johan Warell.

Han påminner också om att svarta hål, av sin natur, fortsatt är mycket av ett frågetecken.

— I och med händelsehorisonten får vi inte längre någon information om innehållet i hålet. Det kommer alltid vara spekulationer.

Fick rymdskrot genom taket