Bedragare har lurat kunder via Vinted.
Bedragare har lurat kunder via Vinted. - Foto: Tim Aro/TT och Henrik Montgomery/TT

Kunder lurade i populära appen: ”Alla mina pengar är borta”

Flera företag och myndigheter har varnat för bedrägerier på sistone. Nu slår kunder, som använt sig av appen Vinted, larm om att bedragare lyckats lura dem på tusentals kronor, rapporterar TV4.


Larmen om bedrägerier och bedrägeriförsök har avlöst varandra på sistone. Allt från myndigheter, såsom Skatteverket och Finansinspektionen, till företag såsom Ica och Telia har varnat för att deras varumärken utnyttjas av bedragare för att komma åt känslig information.

Inte sällan har det rört sig om falska sms, mejl och telefonsamtal.

Bluff-mejl får myndigheten att larma: "Låt dig inte luras"

Många företag har på sistone varnat för bluff-sms. Foto: Emilie Holtet/NTB/TT

Fått ett sånt här sms från Telia? Då ska du göra det här

Trodde att hon bekräftade försäljning via Bank-ID

Nu är det i stället kunder, som använt sig av tjänsten Vinted, för att köpa och sälja begagnade kläder, skor och accessoarer, som slår larm i sociala medier.

TV4 har pratat med en av de drabbade: Ellen Badgley. Hon skulle via Vinted-appen, vilken lanserades i Sverige under hösten 2022, sälja ett föremål. Det dröjde inte länge innan hon fick napp och fick kontakt med en köpare. 

– Jag ser att köpet har gått igenom och att jag ska hämta en fraktetikett. Jag går då in på den länken där det står såld och kommer in på en extern sida, berättar hon för tv-kanalen.

Foto: Oscar Olsson/TT

På denna sida uppmanades sedan Ellen att bekräfta sitt konto med Bank-ID, men utan att lyckas, trots flera försök. 

– Då kände jag att här är något som inte stämmer, så jag loggar in på mitt bankkonto och ser att alla mina pengar är borta, säger hon och konstaterar att hon blivit bestulen på 12 500 kronor.

Kunderna rasar på Vinted: "Det är jättetråkigt"

Foto: Pressbild/Vinted

Vinted svarar efter larmen

Foto: Henrik Montgomery/TT

Ellen Badgley har inte lyckats få tillbaka pengarna via sin bank och nu har hon gått vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eftersom Vinted själva inte vill ta ansvar för bedrägeriet. 

I en kommentar till TV4 uppger företaget att man hela tiden utvecklar och förbättrar säkerheten i appen.

"Vinted investerar i att höja medvetenheten bland medlemmarna genom att förse med verkliga exempel på hur bedragare kan operera", skriver de. 

Då får du inte tillbaka pengarna om du luras av bedragare

/
App
/