Telia uppmanar mottagare av sms, som ser ut att komma från dem, till försiktighet.
Telia uppmanar mottagare av sms, som ser ut att komma från dem, till försiktighet. - Foto: Tim Aro/TT och Hanna Franzén/TT

Fått ett sånt här sms från Telia? Då ska du göra det här

Telia uppmanar mottagare av sms, som ser ut att komma från dem, till försiktighet.
– Vi på Telia ser mycket allvarligt på alla former av bedrägerier, säger Roija Rafii, presschef på Telia, till Nyheter24.


Under de senaste månaderna har varningarna för bedrägerier avlöst varandra. Myndigheter så som Skatteverket, Försäkringskassan och Finansinspektionen har flaggat för att bedragare utger sig för att representera dem, i hopp om att lura till sig känsliga personliga uppgifter via sms eller mejl.

På företagssidan har bland andra Ica, Biltema och Jula varnat för bluffmeddelanden av olika slag.

Biltemas skarpa varning till kunderna: "Se upp"

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Icas skarpa varning till kunderna: "Vi skulle aldrig"

Telia: "Kontakta oss direkt"

På sistone har också Tele2 varnat för mejl där bedragare, som utger sig för att vara företaget, uppger att det skett en överdebitering och att mottagaren ska få pengar tillbaka.

Men det rör sig alltså om ett bedrägeri och Tele2 uppmanar därför till försiktighet när det kommer till mejl som ser ut att komma från dem.

Har du fått det här mejlet från Tele2? Då ska du se upp

Foto: Hanna Franzén/TT

Samtidigt har det i sociala medier florerat skärmdumpar på mejl och sms som ser ut att komma från Telia, där det står att mottagaren ska få pengar återbetalda. Vissa, som inte är kunder hos Telia, misstänker att det rör sig om bedragare, medan andra hävdar att de faktiskt fått pengar inbetalda till sitt konto. 

När Nyheter24 frågar Telia om det rör sig om bedrägerier uppger de att det inte går att avgöra baserat på innehållet i meddelandena. 

– Därför rekommenderar vi alltid alla våra kunder, såväl på Telia, Halebop och Fello, att för respektive kundtjänst kontakta oss direkt för att kontrollera om det är från oss eller inte, säger Roija Rafii, presschef på Telia och fortsätter:

– Det vi kan svara just nu är rent generellt, och vi på Telia ser mycket allvarligt på alla former av bedrägerier, som tyvärr är ett utbrett samhällsproblem och ofta drabbar våra kunder. Vi jobbar aktivt med frågan på olika sätt sedan många år, genom teknik, innovation, kunskapshöjande insatser och samarbeten. Det här är ett ständigt pågående arbete då kriminella organisationer hela tiden ändrar beteenden och hittar nya metoder.

Varning för Postnord-bluff: "Radera meddelandet direkt"

Roija Rafii. Foto: Pressbild/Stig Albansson/Telia

"Viktigt att vara uppmärksam"

Vidare uppger man att man implementerat tekniska lösningar för att förhindra bluff-sms.

– Bland annat, i samarbete med Telekområdgivarna, lanserade Telia och de andra operatörerna i Sverige också nyligen ett gemensamt kortnummer, 7726, som kunder kan använda för att rapportera misstänkta sms. Om det bekräftas som bedrägligt utför vi på Telia en blockering, förklarar Roija Rafii.

Samtidigt uppmanar Rafii gemene man till försiktighet.

– Vi jobbar hela tiden mot ett rörligt mål, därför är det oerhört svårt att förhindra all bedrägeritrafik, så det är lika viktigt att vara uppmärksam. Tekniken löser inte allt i den här typen av brottslighet, det måste också bekämpas med en högre medvetenhet hos allmänheten, det vill säga att fler tänker mer säkert. Därför krävs olika insatser från bred front. 

Då får du inte tillbaka pengarna om du luras av bedragare

/