Telia backar efter kritiken.
Telia backar efter kritiken. - Foto: Jessica Gow/TT & Pontus Lundahl/TT.

Telia backar efter hårda kritiken: "Stor oro"

Telia drar tillbaka ett förslag efter att ha mött kritik. Ett avslöjande från Aftonbladet visade att telekombolaget planerade att övervaka sina anställdas datorer.


Telias historia i korthet

Telia grundades 1853.

Från början var Telia en myndighet som gick under namnet Kongl. Elecktriska Telegraf-Werket.

På 1990-talet byggdes GSM-nätet.

2009 blev Sverige och Telia först i världen med 4G-nät.

2020 påbörjade Telia byggnationen av 5G-nätet.

I dag är Telia Sveriges största och äldsta teleleverantör. De har 19 000 anställda och förser 25 miljoner människor i Norden och Baltikum med digital infrastruktur på olika sätt.

Källa: Telia.

Telekombolaget Telia planerade att övervaka sin anställda genom så kallad "screen recording".

Det var den personal som arbetade inom kundservice på Telia som skulle övervakas genom klick och tangentbordsinmatningar, vilket Aftonbladet var först att skriva om.

Stora störningar hos mobiljätten

Telia-anställd stal mobiler för 2,1 miljoner: "Systematiskt"

Foto: Fredrik Persson/TT.

"Stor oro" bland anställda hos Telia

Detta väckte stark kritik från de anställda. Till slut ingrep facket.

– Förslaget väckte stor uppståndelse och har skapat stor oro bland de fackliga medlemmarna, säger ordförande i Sekos fackklubb på Telia Stockholm Pär Axelsson, till Seko Stockholms medlemstidning Första linjen

Till facket har Telia sagt att syftet inte var att övervaka enskilda individer i personalen, utan snarare att utveckla arbetsprocesserna. 

Telia-strul skapar pizza-panik – går inte att ringa till pizzerior: "Förjävligt"

Störningar hos Telia under förmiddagen – kunder drabbade

Foto: Henrik Holmberg/TT.

Facket: "Onödigt"

Förslaget att övervaka de anställda inom kundservice stoppades efter att fackklubben framfört de anställdas sida av saken. Enligt Axelsson finns det bättre metoder för att förbättra arbetsprocessen hos de anställda. 

– Det är onödigt att använda en metod som skapar frustration bland de anställda. De finns andra verktyg som man kan använda om man vill finslipa processerna, säger Axelsson till tidningen.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!