Vito
Mercedes har uppdaterat skåpbilen Vito - Foto: Mercedes-Benz

Nya Mercedes Vito provkörd: Med både eldrift och diesel

Mercedes-Benz stjärna i mellansegmentet för skåpbilar stavas Vito. Den har varit en viktig pjäs i märkets utbud sedan 1996 och nu har det blivit dags för en uppdatering av den tredje generationen. Marcus Berggren åkte till Frankfurt för en provkörning.


På plats i Tyskland fick vi möjlighet att provköra både ordinarie Vito samt den helt elektriska varianten kallad eVito. 

En diskret rackare

På typiskt tyskt manér har Vito begåvats med ett väldigt konservativt ansiktslyft. I fronten möts man av en ny grill, medan man baktill finner mörkare bakljus än tidigare, samt en smått uppdaterad stötfångare.

Istället är det interiört, samt under skalet, som de största uppdateringarna träder fram.

Många knappar och reglage är hämtade ur personbilar - Foto: Foto: Mercedes-Benz

Mercedes har hämtat mycket inspiration från sin personbilsavdelning, och har mer eller mindre plockat interiören direkt från märkets mer traditionella modeller.

Det märks i form av en ny ratt samt märkets senaste infotainmentsystem, kallat MBUX.

Tyskarna har valt att hålla sig till fysiska knappar, vilket är ett tacksamt i en tid då många väljer touch. Det är betydligt mer ändamålsenligt och innebär att man kan använda knapparna även om man bär arbetshandskar. 

Interiören i nya Vito är trivsam - Foto: Mercedes-Benz

Märket med stjärnan i fronten skryter om att de minsann vill erbjuda de mest premiumbetonade transportbilarna i segmentet när det kommer till komfort och design. 

Man möts av en hög kvalitetskänsla med robusta inslag, även om en del billiga ytor är närvarande. Förvaringsutrymmena i kupén är något begränsade, men det kan i viss mån revideras genom att kryssa i rätt rutor i tillvalslistan. 

Läs även: Snart ska det bil dyrare att ta körkort: Här är nya priserna

Elektrifiering för en stor del av slanten

Mercedes-Benz har som målsättning att 50 procent av märkets transportbilar ska vara elektrifierade till 2030, en övergång som ska ske successivt med tydliga mål för varje år.

Tanken är att märkets helelektriska transportbilar på ett smidigt sätt ska integreras i diverse logistikkedjor och vagnparker. 

50 procent av Mercedes transportbilar ska gå på el år 2030 - Foto: Mercedes-Benz

Det är en fråga om att göra steget över till eldrift så enkelt som möjligt. I fallet eVito (och för den delen eSprinter) rör det sig således inte bara om enskilda produkter utan om hela ekosystem. 

Redan 2010 visades en elektrisk variant av Vito för första gången, då med namnet Vito eCell. Modellen hade endast 130 kilometers räckvidd, vilket begränsade dess användningsområde. 

Nya och uppdaterade eVito är i stället skapad för att i allt högre grad kunna ersätta alternativ med mer traditionell framdrivning. 

eVito har samma lastvolym som dieselversionen - Foto: Mercedes-Benz

Den uppdaterade elskåpbilen bjuder på upp till 319 kilometers räckvidd i transportbilsutförande. I personbilsutförandet Tourer kommer man i stället upp till 381 kilometer, tack vare ett större batteri. 

En styrka hos eVito är att lastutrymmet är lika stort som i dieselvarianten, då batterierna har placerats under golvet. Den eldrivna transportbilen rymmer därför upp till 6,6 kubikmeter last med en lastkapacitet på 950 kilogram, att jämföra med 1 354 för dieselvarianten.

Läs även: BMW skrotar klassiska modellnamn – efter över 50 år

Långsamt värre

Nya Mercedes-Benz eVito går endast att få med framhjulsdrift. Man får nöja sig med blott 116 hästkrafter, vilket – trots eldriften – innebär att den nya elektriska transportbilen upplevs som trög. 

Bakom ratten möts man av en ergonomisk layout och en hög komfortnivå. Mercedes eVito är väldigt lättkörd och upplevs som smidig. Bilen lämpar sig bäst för stadskörning, inte minst då toppfarten i standardutförande endast är 80 km/h.

Som tillval kan man få hastighetsbegränsningen höjd till 100 eller 120 km/h, men längre turer på motorvägen är att avråda. Komfortnivån är förhållandevis hög, även om eVito är den enda varianten av Vito som inte erbjuds med luftfjädring.

Läs även: Biljätten svänger: Bygger om elbilar för bensindrift

Konsten att slå ett slag för dieseln

Jag fick även möjlighet att provköra Vito i renodlat dieselutförande. Vi körde 190-hästarsvarianten både med bak- och fyrhjulsdrift, vilket är den mest kraftfulla varianten av skåpbilen.

Vi körde nya Vito med både diesel- och eldrift - Foto: Mercedes-Benz

I Sverige väntas fyrhjulsdrivna Vito stå för cirka 25 procent av försäljningen. Vito med 190 hästkrafter framstår som pigg och har fartresurser så det räcker och blir över. Lastkapaciteten är den högsta i segmentet med sina 1 354 kilogram.

Luftfjädringen, som är ett tillval, sörjer för en hög komfortnivå och gör sig bra i högre hastigheter på den tyska motorvägen. Fjädringen parerar ojämnheter väl och gör att Vito upplevs som solid.

Läs även: Världens dyraste bil – topplistan 2024

Mercedes-Benz Vito är en skåpbil att räkna med

Uppdaterade Mercedes-Benz Vito bjuder på en högre premiumkänsla än innan, samtidigt som den fått fler personbilsliknande inslag. Tyskarna har också satsat hårdare på elektrifiering. 

Som elbil erbjuder eVito begränsad räckvidd och prestanda. Med det sagt är lastutrymmet imponerande och bilen upplevs som välpaketerad. Mercedes har försökt att göra övergången till eldrift så smidig som möjligt.'

Nya Vito har mer premiumkänsla än tidigare - Foto: Mercedes-Benz

Med en dieselpjäs under huven är Vito en sann arbetshäst både vad gäller lastkapacitet och raffinemang. Komfortnivån är hög, särskilt med luftfjädringen, och man möts av en hög dos praktikalitet och trevliga köregenskaper.

Uppdaterade Vito bjuder på en bra variation sett till drivlinor och påbyggnationer. Det senare är viktigt då 50 procent av Mercedes skåpbilar modifieras, och 80 procent säljs till företag. Nya Vito spelar på skåpbilens styrkor och fortsätter vara ett attraktivt val i segmentet

Första intryck av nya Mercedes Vito: 4/5

TEKNISKA DATA: Mercedes-Benz eVito Panel Van L2 (2024)
Motor: En elmotor bak, 116 hästkrafter, 362 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Toppfart: Upp till 120 km/h (80 km/h, 100 km/h, 120 km/h)
Batteristorlek: 60 kWh
Elektrisk räckvidd: 319 km
Vikt: 2 558 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5140/1928/1941 mm
Pris: Från 582 400 SEK (ex. moms)

TEKNISKA DATA: Mercedes-Benz Vito Panel Van diesel AWD L2 (2024)
Motor: 2,0-liters I4, diesel, 190 hästkrafter, 440 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,5 sekunder
Toppfart: 201 km/h
Vikt: 2 273 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5140/1928/1910 mm
Pris: Från 572 600 SEK (ex. moms)

Bil