Mercedes EQE SUV
Mercedes EQE SUV är en stor och bekväm elbil - Foto: Joel Sandberg

Vi testar Mercedes EQE SUV – en eldriven komfortkung?

Den tyska biltillverkaren Mercedes-Benz lanserade redan 2016 ett koncept för helt eldrivna modeller. Varumärket heter EQ och är tänkt att vara lika omfattande som utbudet för förbränningsbilar. En av de senaste i ledet är EQE SUV.


2019 släpptes den första elektriska EQ-bilen. Den var en suv som fick namnet Mercedes-Benz EQC.

Faktum är dock att Mercedes-Benz har tillverkat elbilar långt innan EQ lanserades. Redan 2010 kunde märket stoltsera med världens första helt elektriska van och 2012 visades B-klass Electric Drive upp för världen med en teoretisk räckvidd på 200 kilometer.

Nya elbilen är olaglig – nu backar tillverkaren

Elektrifierade bilar ersätter förbränningsbilar

Mycket har hänt sedan dess och idag sträcker sig EQ-modellerna från sedaner och suvar till transportbilar och minibussar.

För bara några år sedan kom EQS som var tänkt att vara en elektrifierad ersättare till flaggskeppsmodellen S-klass.

EQE SUV är en av Mercedes senaste elbilar - Joel Sandberg

Modellen fick blandad kritik och anmärktes bland annat för sin knarriga interiör med plastiga inslag – något som inte är acceptabelt i en bil i den prisklassen.

Några år har passerat sedan lanseringen av flaggskeppet och Mercedes fortsätter sin elbilsoffensiv. Den fjärde bilen i EQ-varumärket heter Mercedes-Benz EQE SUV.

Bara mjuka former

EQE SUV baseras, föga förvånande, på samma teknik som syskonmodellen sedanen Mercedes-Benz EQE.

Designen är ny med, förutom den uppenbara storleksskillnaden, en kortare hjulbas, en annan design på lamporna och en mjuk, strömlinjeformad profil.

Modellen ser välproportionerad ut och formen maskerar bilens yttre dimensioner väl. Den runda karossformen hjälper även till att minska luftmotståndet vilket bidrar till en längre räckvidd.

Män är överlägsna på fickparkering – enligt dem själva

Ljusa mattor är inte optimalt

På insidan fortsätter de svepande formerna med en stor instrumentbräda där två skärmar tar plats.

Testbilen var inte utrustad med Mercedes enorma skärmkluster, Hyperscreen, som även projicerar information och media till passageraren i framsätet. Dock ser även den lägre utrustningsnivåns skärmar välintegrerade ut.

Testbilens vita interiör var oerhört opraktisk - Foto: Joel Sandberg

Den vita interiören i vår testbil är oerhört ljus och genomsyrar nästan hela insidan. Förutom de vita, skinnklädda stolarna fortsätter det ljusa färgtemat även på dörrsidorna och ner mot golvet.

Det är inte bara plastdetaljerna runt fötterna som är vita, utan även interiörmattorna som snabbt blir lortiga av skosulorna som drar in smuts utifrån. Inget färgtema för en äventyrlig barnfamilj med andra ord.

Touch som förvirrar

Mercedes-Benz EQE SUV är fylld med teknik. Den vertikala skärmen i mitten visar Mercedes senaste infotainmentsystem som flyter på bra och är enkelt att navigera.

Under skärmen finns en liten panel med touchreglage för att byta körläge, aktivera kameran och justera mediavolymen. Kvalitetskänslan är dock inte särskilt imponerande och touchreglagen är svåra att styra under färd.

De många touchkontrollerna är förvirrande att använda - Foto: Joel Sandberg

Ratten är även den försedd med en stor mängd touchreglage. Touchknapparna är så pass många att det lätt förvirrar föraren snarare än behjälper när något ska justeras under körning.

Dessutom gör den dubbelekrade designen att reglagen blir för små för att kunna finjusteras när man kör över ojämnheter.

Komfort i första hand

Som tur är dämpas många ojämnheter i vägen av den bekväma luftfjädringen. Det gör även att resor upplevs lugnare och bilen som mer stabil.

En punkt som EQE SUV briljerar på är ljudnivån i kupén. Elmotorerna är oerhört väl ljudisolerade och bilen upplevs som knäpptyst även under gaspådrag.

Komforten står i första rummet i EQE SUV - Foto: Joel Sandberg

Det sipprar in lite vindljud i höga hastigheter men EQE SUV är trots det tystare än många elektriska konkurrenter även i motorvägshastighet.

Stolarna fram är sköna att placera baken i och touchreglaget som styr sätesinställningen är aningen svårmanövrerade, men när man väl kommit överens med dem bjuds man på en mängd inställningsmöjligheter.

Mängder av utrymme

Baksätet i EQE SUV är rymligt, både för knäna och huvudet. Dock upplevs sittdynan som aningen stum och lite för kort.

Bagageutrymmet står sig bra gentemot konkurrenterna och baksätet går att fälla 40:20:40 för smidig lastning av längre föremål.

Nu blir det enklare att ladda elbilen – tack vare ny lag

Prestanda som heter duga

Testbilen var utrustad med bakaxelstyrning vilket tillåter en tajtare svängradie. Dock kan det bitvis göra att bilen upplevs som orolig i lägre farter eftersom den reagerar relativt mycket på små rattutslag.

Namnet EQE 500 SUV innebär att bilen producerar strax över 400 hästkrafter som skickas ner i marken via två elmotorer till alla fyra hjul.

Trots sin vikt upplevs den som snabb och den direkta gasresponsen innebär att den är rapp även i stadstrafik.

Han vill göra det jobbigt att köra bil – 20 km/h i stan

Summan av kardemumman

Mercedes-Benz EQE SUV är ett oerhört komfortabelt och bekvämt alternativ bland de elektriska suvar som finns tillgängliga på marknaden.

Modellens storebror heter EQS SUV och den bjuder på mer utrymme.

Gör EQE SUV sin storebror onödig? - Foto: Joel Sandberg

Frågan jag ställer mig är om det är värt steget upp från EQE SUV, som redan slår många av konkurrenterna gällande komfort och bekvämlighet.

Luftfjädringen gör att färden alltid upplevs som mjuk och den imponerande räckvidden gör modellen till ett utmärkt alternativ för långresor.

EQE SUV når upp till de allra flesta förväntningar som ställs på en lyxig elektrisk suv, utan att behöva bära titeln som flagskeppsmodell. 

Helhetsintryck Mercedes EQE 500 SUV: 4,5/5

Mercedes EQE 500 SUV (2023)
Motor: Elmotor på respektive axel, 408 hästkrafter, 858 newtonmeter.
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,9 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Batteri: 96 kWh (användbar kapacitet)
Räckvidd: 552 km WLTP
Vikt: 2 610 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4863/2141/1685 mm
Pris: 949 000 SEK (Testbil cirka 1 150 000 SEK)

Bil