Elbilar EU
EU-taktiken kring elbilar sågas av revisorerna - Foto: Martin Schutt/Jean-Francois Badias/TT

EU-granskare sågar övergång till elbilar – kan skada ekonomin

EU har satt ambitiösa mål för att minska utsläppen från transportsektorn, vilket kommer att kräva en nästan total övergång till elbilar. Nu sågar europeiska revisionsrätten planen, som man menar riskerar att skada ekonomin.


Från år 2035 ska endast personbilar med nollutsläpp få säljas inom EU.

Enligt granskare på den europeiska revisionsrätten ECA kommer detta att innebära risker för unionens ekonomi. Detta om man inte åtgärdar beroendet av leverantörer utanför Europa för råvaror och batterier som behövs för elbilar.

Snokande kameran – som sätter dit rattsurfare

Miljöpolitiken har inte fungerat

När nollutsläpp blir ett krav år 2035 kommer det att bli kulmen av 15 år av kraftigt åtskruvade utsläppskrav, men än så länge har detta inte gett utdelning enligt granskarna.

“Har detta bidragit till reducerade verkliga fordonsutsläpp i linje med EU:s gröna ambitioner?”, frågade sig ECA-medlemmen Nikolaos Nilionis i ett videosänt tal till pressen tidigare i veckan. “Svaret är ett rungande nej”, slog han fast.

De verkliga utsläppen från moderna bilar har inte minskat, även om bilarna på pappret är betydligt renare.

Motorerna är förvisso mer effektiva, men bilarna har blivit större och tyngre vilket leder till ökad förbrukning, och de populära laddhybriderna släpper ut 250 procent mer i verkligheten än på pappret.

Formel 1-legenden Ayrton Sennas gamla superbil är till salu

Reduktionsplikt en omöjlig lösning

ECA-medlemmarna är inte heller imponerade av de alternativ som finns för att driva framtidens nollutsläppsbilar efter 2035.

Att gå över till biobränslen, på det sätt vi delvis har gjort i Sverige genom reduktionsplikten, anses inte vara ett trovärdigt alternativ. Det finns helt enkelt för lite biobränsle.

Även syntetiska så kallade e-bränslen och vätgas avfärdas av ECA, då de är för dyra.

Detta betyder att elbilar är det enda realistiska alternativet, men även här ser granskarna några problem.

Elbilen med längst räckvidd 2024

Blir beroende av kinesiska elbilar

Enligt ECA kan en nästan total övergång till elbilar leda till att ekonomin inom EU blir sårbar, och det beror inte minst på att varken den egna industrin eller invånarna är redo för en så snabb omställning. 

Ett stort problem är att Europa i dag tillverkar mindre än 10 procent av batterierna globalt, samtidigt som man är beroende av råvaror från länder som EU saknar “lämpliga handelsavtal” med. Europeiska batterier är också väldigt dyra.

Detta betyder enligt ECA-medlemmen Annemie Turtelboom att EU är beroende av import av elbilar från Kina i huvudsak för att nå 2035-målet. Annars kommer det inte att gå.

EU ligger också långt efter sitt mål om antalet laddpunkter för elbilar, och laddpunkterna är också koncentrerade till några få länder inom unionen.

“EU håller inte alla kort när det kommer till att elektrifiera fordonsflottan. Tillgången på råvaror, kostnaderna för dess industri och invånare, samt en brist på infrastruktur kan betyda att satsningen misslyckas”, sade Turtelboom i ett separat uttalande.

Leasing på elbilar en “tickande bomb” – varnar experten

Bil