Billiga elbilen dyr att forsakra
En begagnad Audi e-Tron kan bli dyr att försäkra - Foto: Audi

Billiga elbilen kostade 48 000 kronor att försäkra

Att köpa en begagnad elbil kan verka både smart och tilltalande, då driftskostnaderna är låga och priserna har fallit skarpt under det senaste året. Något som emellertid kan sätta käppar i hjulet är kostnaden för att försäkra en begagnad elbil, vilket kan bli väldigt dyrt.


Biljournalisten Maths Nilsson på Carup har nyligen köpt sig en begagnad Audi e-Tron 55, vilket är en av de elbilar som har tappat mest i värde och nu framstår som ett otroligt prisvärt köp.

När det var dags att skaffa helförsäkring för bilen fick han sig emellertid en chock.

Läs även: Kinesiska biltillverkaren ska utveckla självkörning i Berlin

En olustig överraskning

På en helt ny bil blir försäkring sällan ett stort problem, eftersom tillverkaren i regel erbjuder tre års vagnskadegaranti vilket gör en helförsäkring onödig.

Det är alltså när vagnskadegarantin slutar gälla som man som ägare av en elbil kan få en olustig överraskning. För Maths Nilsson landade erbjudandena för helförsäkring från flera försäkringsbolag på över 4 000 kronor i månaden, vilket motsvarar över 48 000 kronor om året.

Som jämförelse begärde han ut prisförslag på en motsvarande dieselbil i form av en Volvo XC60, och fick då ett pris på runt 1 500 kronor i månaden, eller 18 000 kronor om året.

Läs även: Knökfullt: Osålda elbilar svämmar över europeiska hamnar

Dieselbilen kostar hälften av elbilen      

Dieselbilen kostar alltså i detta fall mindre än hälften av vad elbilen kostar att försäkra, vilket kan vara skillnaden mellan att elbilen är billigare att äga än dieselbilen och vice versa.

Maths efterforskningar visar att det inte ser bättre ut om man köper en laddhybrid, eller väljer Sveriges mest sålda bil Tesla Model Y. Både för Volvo XC60 som laddhybrid och elbilen Tesla Model Y får han offerter på runt 50 000 kronor om året från flera företag.

”Vem ska ha råd med det när Sveriges mest sålda bil blir tre år gammal och behöver helförsäkring”, frågar han sig.

Läs även: Nästan alla Tesla Cybertruck återkallas: Gaspedal kan lossna

Viktigt att kolla upp

Beloppen som begärs för att försäkra vissa elbilar är onekligen häpnadsväckande, och kan göra att köpet av en några år gammal elbil blir en rejält oekonomisk affär.

Det handlar inte heller om att just Maths är särskilt problematisk i försäkringsbolagens ögon. Jag undersökte vad det skulle kosta att försäkra samma bil på mig själv och fick liknande resultat från flera företag.

Är man ägare eller spekulant på en elbil med en vagnskadegaranti som snart går ut kan det uppenbarligare vara vettigt att kontrollera vad försäkringen kommer att landa på.

Läs även: Elbilar är dyrare att försäkra i Sverige – här är anledningen

Bil