Alfa Romeo Tonale
Gustaf testar om Tonale bjuder på riktigt Alfa-anda - Foto: Marcus Berggren

Vi testar Alfa Romeo Tonale – en passionerad laddhybrid?

När Alfa Romeo lanserade sin kompakta suv Tonale var målet att locka till sig en bredare målgrupp. Toppmodellen av bilen är den fyrhjulsdrivna laddhybriden, och den har Gustaf Gripenlöf Karlberg testat.


Alfa Romeo är ett märke byggt på stil och passion, och har länge varit ett favoritmärke hos bilentusiaster världen över.

Detta har till stor del varit tack vare dess förmåga att få sina bilar att kännas som något alldeles speciellt, även när de på pappret är vardagsbilar av synnerligen alldagligt snitt.

Tonale har en förtjusande framtoning - Foto: Marcus Berggren

Detta är också vad jag fann när jag testade Alfa Romeo Tonale med mildhybrid-drivlina under sensommaren 2022. På pappret var bilen en motorsvag, framhjulsdriven crossover, men i verkligheten var den en lekfull och karaktärsfull vagn med en förtjusande framtoning.

Frågan som snurrade i mitt huvud när jag hoppade in i laddhybrid-versionen av Tonale var om denna skulle lyckas med samma konststycke.

MC-knutten Jan Emanuel: Här är hans motorcyklar

Ett yttre som övertygar

Till det yttre är Tonale PHEV i stort sett identisk med mildhybriden, och därmed precis lika förtjusande att titta på.

Proportionerna är lite udda, med stora, indragna hjul som får bilen att se lite topptung ut. Den framstår emellertid ändå som bra mycket mer speciell än gemene laddhybrid-suv, tack vare snygga detaljer som de röda bromsoken och den klassiska Alfa-grillen.

Interiören har en bra balans mellan touch och fysiska knappar - Foto: Marcus Berggren

Utseendet går också utan tvekan hem hos allmänheten – särskilt om man väljer en rolig exteriörfärg. Jag kör en herrans massa nya bilar ur alla prisklasser genom jobbet, och det är få som får lika mycket positiv uppmärksamhet som Alfa Romeo Tonale.

Interiören i Tonale övertygar också på många sätt, med en snygg design och en bra balans mellan fysiska knappar och touchkontroller. Som förare är det också lätt att hitta en bra körposition.

En del detaljer framstår dock som lite väl plastiga, och MMI-systemet är inte det snabbaste eller mest intuitiva.

Tre konceptbilar Volvo borde ha tillverkat

Ett lovande recept

Vad gäller drivlinan skiljer sig laddhybriden markant från mildhybriden. Under huven sitter en turboladdad bensinmotor på 1,3 liter som skickar sin kraft till framhjulen via en 6-stegad automatlåda. 

Eldriften sköts av en elmotor monterad på bakaxeln. På ren eldrift kommer man runt 5 mil vid blandad körning, vilket var bra när modellen kom för två år sedan men i dag börjar bli något i underkant. Det finns inte heller någon luftvärmepump för att värma kupén, vilket påverkar räckvidden negativt.

Kombinationen av en turboladdad bensinmotor och eldrift, med en god dos effekt och fyrhjulsdrift, borgar för att Alfa Romeo Tonale som laddhybrid ska vara både avslappnad och följsam till vardags och en underhållande sportvagn.

Receptet är lovande, men skenet bedrar - Foto: Marcus Berggren

Tyvärr är verkligheten en annan, och detta beror till stor del på hur drivlinan är kalibrerad. Vilka körinställningar man väljer har också stor inverkan på körkänslan.

Kör man bilen i prestandaläget, där bensinmotorn och elmotorn hela tiden arbetar tillsammans, är körupplevelsen mjuk och följsam. Vill man däremot premiera ren eldrift, vilket man vill till vardags, känns bilen emellertid lite slö och bensinmotorn är ovanligt kvick att dra igång för att hjälpa till.

Övergången till bensindrift i dessa lägen är inte heller den mest sömlösa. Automatlådan framstår som långsam att reagera och oväntat motorljud letar sig in i kupén. I övrigt fungerar bilen bra till vardags, med lätt styrning och god fjädringskomfort.

Mitsubishi Outlander PHEV är tillbaka: Vi kör den på is

Tyngden trubbar av körupplevelsen

Det som vägde upp för de irriterande aspekterna när jag körde Tonale som mildhybrid var hur bilen vaknade till liv på kurviga vägar, och jag hoppades på att få uppleva samma sak i laddhybriden.

Många av ingredienserna finns definitivt där. Styrningen är lätt och blixtsnabb, och ger tillsammans med de stora växelpaddlarna och startknappen känslan av en italiensk superbil. Att effekten ligger på goda 280 hästkrafter, i stället för futtiga 130 i mildhybriden, skadar i teorin inte heller.

Laddhybriden är nästan 300 kilo tyngre än instegsmodellen - Foto: Marcus Berggren

I verkligheten har bilen dock inte samma lättfotade lekfullhet som den framhjulsdrivna mildhybriden, som väger närmare 300 kg mindre.

Automatlådan är inte heller lika kvick som dubbelkopplingslådan i instegsbilen, och det finns inte särskilt mycket att hämta i termer av karaktär i motorns övre varvtalsregister.

Fixa rätt däcktryck på bilen – så gör du

Utseendet är främsta styrkan

Med det sagt är Alfa Romeo Tonale laddhybrid varken dålig som bil eller som körupplevelse. Den är tvärtom en praktisk och bekväm crossover som funkar bra till vardags.

Rent tekniskt kan den dock inte riktigt mäta sig med konkurrenterna. Drivlinan framstår som något omodern och skulle må bra av uppdaterad kalibrering, och räckvidden på el är inte mer än godkänd.

Utseendet är bilens främsta styrka - Foto: Marcus Berggren

Det största problemet är emellertid att bilen är ganska oinspirerande att köra, vilket är smått beklämmande för en Alfa Romeo.

Den stora styrkan är dess fagra yttre, och för vissa kommer detta att räcka för att motivera ett köp. Den som är ute efter en mer mångfacetterad, passionerad Alfa Romeo-upplevelse rekommenderas däremot att titta på de billigare versionerna av Tonale i stället.

Betyg Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4 3/5

Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4
Motor: 1,3-liters I4 bensin, elmotor bak, 280 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,2 sekunder
Toppfart: 206 km/h
Vikt: 1 800 kg
Elektrisk räckvidd: 60 km
Mått (längd/bredd/höjd): 4528/1841/1601 mm
Pris: Från 499 900 SEK

Bil