Passat
Marcus Berggren körde nya Passat i Nice - Foto: Volkswagen

Familjefavoriten testad: Vi provkör nya Volkswagen Passat

Volkswagen Passat har hunnit bli över 50 år gammal, och har under den tiden hunnit tillverkas i otaliga generationer. Nu har generation nio i ledet sett dagens ljus, och lovar att bli en riktig familjefavorit. Marcus Berggren har varit i södra Frankrike för att provköra.


Passat är en av Volkswagens viktigaste modeller, och den nya generationen av bilen sägs innebära ett ”paradigmskifte” för märket.

Hemma i Sverige har Passat kombi på senare år blivit en riktig favorit för tjänstebilister med familj, och framöver är just kombikaross det enda alternativet som erbjuds.

Nya Passat finns bara som kombi - Foto: Volkswagen

Då man har siktat in sig på tjänstebilskunderna har man fokuserat på långfärdskomfort och material av hög kvalitet, samt på att erbjuda ett brett urval av drivlinor. Bilen erbjuds därför med både bensin- och dieselmotor, samt som laddhybrid.

I laddhybrid-versionerna ligger den elektriska räckvidden på goda 100 km, vilket enligt Volkswagen täcker de dagliga behoven för 99 procent av märkets kunder.

Mycket erfarenhet att konsultera

Sedan introduktionen 1973 har Volkswagen hunnit tillverka hela 34 miljoner exemplar av Passat, och under den tiden har man föga förvånande lärt sig både ett och annat om segmentet.

Nya Passat är byggd på koncernens MQB Evo-plattform, vilken är en utvecklad version av den utgående MQB-plattformen.

Nya generationen av Passat är nummer nio i ledet - Foto: Volkswagen

Framtiden för det gamla kända modellnamnet är som för många andra bilar med största sannolikhet elektrisk, och vi tror därför att modellen kommer att ersätta eldrivna Volkswagen ID.7 på sikt.

Än så länge är det emellertid enbart laddhybrider som gäller.

Bensinpriserna är för låga – enligt Trafikverket

En hel drös av drivlinor

På plats i Frankrike fick vi möjlighet att testa ett brett urval drivlinor.

Det fanns bland annat två laddhybrider på 204 respektive 272 hästkrafter och mer eller mindre samma räckvidd på eldrift.

Laddhybriderna driver bara på framhjulen, och för den aspirerande Passat-ägare som är ute efter fyrhjulsdrift är det således rena bensin- eller dieseldrivlinor som gäller. 

Det finns en rad drivlinor att välja mellan - Foto: Volkswagen

I el-läget håller sig drivlinan till ren eldrift även vid hårda gaspådrag. I vissa lägen framstår drivlinan tyvärr något ryckig, även om övergången mellan bensin- och eldrift oftast är mjuk. Det går också att uppfatta en viss fördröjning om man snabbt trycker gasen i botten.

Ute på vägen är ljudnivån i bilen låg, i synnerhet under ren eldrift då bilen är oerhört behaglig att köra. Prestandan i den svagare versionen av laddhybriden är fullt tillräcklig, och att välja den starkare versionen av bilen är därför onödigt.

Vi fick också möjlighet att köra en renodlad bensinare med en effekt på 150 hästkrafter, samt en diesel på 193 hästkrafter.

F1-stjärnans stulna Ferrari återfunnen efter 28 år – i Japan

Genomtänkt från för till akter

Jämfört med den utgående generationen har nya Passat växt, och mäter nu nästan fem meter på längden. Den rejäla längden matchas av riktigt goda innerutrymmen.

Interiört är kvalitetskänslan hög - Foto: Volkswagen

Bagageutrymmet rymmer hela 690 liter, och fäller man sätena ökar detta till hela 1 920 liter. Jämfört med gamla Passat är det en ökning på 40 respektive 140 liter. Dragvikten är på goda 2 200 kg om man väljer en fyrhjulsdriven Passat.

I baksätet finns det också gott om plats och benutrymmet är fullkomligt enormt.

Det nya MMI-systemet är ett kliv i rätt riktning - Foto: Volkswagen

I framsätet har nya Passat, likt nya Tiguan, försetts med fysiska knappar vilket är välkommet, och kunderna kan välja mellan skärmar på 13 respektive 15 tum. Kvalitetskänslan är högre än i den utgående generationen av Passat, och de nya knapparna känns robusta.

Även det nya MMI-systemet är ett kliv i rätt riktning, och erbjuder på gott och ont ett nästan oändligt antal inställningsmöjligheter. Man har lagt en hel del krut på digitalisering, och försett bilen med integrerad ChatGPT.

Han lackar bilen med stoft från månen – kan kosta 41 miljoner

Väl avvägda köregenskaper

Nya Volkswagen Passat kan inte beskyllas för att vara sportig, och med tanke på biltypen är det i min värld ett gott betyg.

Bilen är utrustad med nya tvåventilsdämpare som gör att vägens ojämnheter hanteras med bravur, och i det mjuka komfortläget är den en långfärdsvagn av rang.

Sett till kördynamiken döljer Passat sin storlek riktigt bra, och en ingenjör på plats förklarade att man hade försökt efterlikna körupplevelsen i nya Volkswagen Golf.

Nya Volkswagen Passat uppmanar inte till snabb körning - Foto: Volkswagen

Chassibalansen är neutral, och körupplevelserna tillmötesgående i alla hastigheter, och även om bilen inte inspirerar till sportig körning går den att framföra rappt utan att färden blir dramatisk.

Dieselmotorn upplevs som tyst och behaglig och en fullkomligt enorm räckvidd mellan tankstoppen.

Samtliga versioner av bilen är utrustade med en blixtsnabb sjustegad dubbelkopplingslåda, med undantag från laddhybriderna som håller till godo med en sexstegad låda.

Den framhjulsdrivna instegsmodellen med en bensinmotor på 150 hästkrafter går loss på rimliga 440 000 kronor, och framstår som så pass vettig att det är svårt att motivera köpa av en dyrare Passat – om man inte är i behov av fyrhjulsdrift.

Volkswagen Passat prickar rätt

Nya Volkswagen Passat fokuserar på de egenskaper som traditionellt har gjort bilen framgångsrik, och resultatet är fantastiskt.

Den är en perfekt reflektion av märkets försiktiga framtoning, och är en rymlig och bekväm kombi med få svaga punkter.

Som laddhybrid erbjuder den svårslagen räckvidd på el, och detta i kombination med den flexibilitet som elmotorn erbjuder är väldigt attraktiv. Dieseln framstår också som attraktiv, då bilen är en fantastisk långfärdsvagn.

Nya Volkswagen Passat är en riktig fullträff, som gör precis vad den ska göra och visar varför Volkswagen är en av världens största biltillverkare.

Rulla som Leif GW Persson: Här är hans bilar

Första intryck av Volkswagen Passat 4,5/5

Volkswagen Passat 1.5 TSI (2024)
Motor:
2-liters I4, bensin, 150 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,2 sekunder
Toppfart: 222 km/h
Vikt: 1 623 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4917/1849/1497 mm
Pris: Från 437 900 SEK

Bil