BMW i5 Touring
Vi har synat nya BMW i5 Touring i sömmarna - Foto: BMW

BMW visar nya el-kombin i5 Touring

5-serie Touring är traditionellt sett en viktig modell för BMW. Nu kommer det en ny generation, både i form av elbilen i5 och som diesel.


Nya BMW 5-serie och den eldrivna versionen i5 debuterade under förra året i sedanform.

Nu har man visat bilen i kombiutförande, eller Touring som det heter på BMW-språk, och vi har tagit en titt på bilen.

Range Rover-kunder rasar – nekas försäkring i huvudstaden

Som vi har längtat

Moderiktiga suvar i all ära, men många bilentusiaster tycker fortfarande att en sportig kombi är det bästa formatet för en praktisk vardagsbil.

Nya 5-serie och i5 Touring är således mycket efterlängtade.

BMW i5 Touring är en efterlängtad modell - Foto: BMW

Segmentet för eldrivna kombibilar som BMW i5 Touring nu ger sig in i är än så länge ganska nytt, men har börjat att växa på senare tid.  

Bland eldrivna kombibilar på marknaden i dag kan nämnas modeller som Peugeot e-308 SW, Volkswagen ID.7 Tourer och MG 5.

Ännu en motgång för Polestar – köp på 45 000 elbilar pausat

Smakar det så kostar det

BMW i5 Touring kommer dock inte nödvändigtvis konkurrera direkt med dessa vagnar, och det beror på prislappen.

Prismässigt tar BMW 18 800 kronor för Touring-versionen jämfört med sedanen, oavsett vilken drivlina man väljer.

En ordinarie BMW i5 går exempelvis loss på 815 000 kronor i grundutförandet eDrive40, och kostar därmed 833 800 kronor som kombi.

Interiören känns igen från sedanversionen - Foto: BMW

BMW i5 Touring kommer initialt endast att erbjudas med drivlinorna eDrive40 och M60 xDrive men fler modellvarianter är att vänta på sikt.

5-serie Touring kommer även att erbjudas med två dieselmotorer – en fyrcylindrig och en sexcylindrig – samt som laddhybrid med bensinmotor.

Porsche visar uppdaterade Taycan – märkets snabbaste modell

En klassisk BMW-kombi

Designmässigt ser BMW i5 Touring ungefär ut som man kunde förvänta sig, och i mina ögon är linjerna faktiskt mer harmoniska än på sedanen.

BMW i5 är snyggare som kombi än som sedan - Foto: BMW

En tråkig detalj är dock att man har slopat en av de mest klassiska Touring-detaljerna, nämligen möjligheten att öppna bakrutan separat från bakluckan.

Vad gäller lastförmågan har bagageutrymmet på BMW i5 Touring en volym på 570 liter, vilket kan jämföras med hela 690 liter i Volkswagen Passat.

Lastvolymen ligger på 570 liter - Bild: BMW

Räckvidden, som är ack så viktig i en elbil, ligger på 560 kilometer i bakhjulsdrivna i5 eDrive40, medan man i toppmodellen M60 xDrive Touring får hålla till godo med 506 kilometer.

Sverige-lanseringen av nya BMW i5 är planerad till i vår.

Ford pressar priserna: Mach-E nu 155 000 kronor billigare

Bil