Åhléns nya reklamfilm vill att män ska klä sig som kvinnor

Män klädda som kvinnor och kvinnor klädda som män. Här är höstens mest omtalade klädmode.


Klädbutiken Åhléns vill bryta vad man själva kallar ”klädmaktsordningen”, det som gör att kvinnor och män klär sig olika utifrån vilket kön de tillhör. Butiken vill verkligen att alla ska skita i vad andra tycker och bara köra!

Ordet ”klädmaktsordningen” är påhittat av klädbutiken och med det vill man skapa debatt, till exempel varför traditionellt manlig klädsel förknippas med mer status än traditionellt kvinnlig.

Advokaten/författaren Jens Lapidus, artisterna Kajsa Grytt och Joy M'Batha samt fotbollsspelaren Jimmy Durmaz är modeller i kampanjen som syns på stortavlor över hela landet.

– Vi vill inpirera människor att klä sig precis hur de själva vill, fritt från hämmande köns- och maktnormer, säger marknadschefen på Åhléns Lina Söderqvist i ett pressmeddelande.

Kampanjen har fått en hel del kritik på sociala medier:

Förutom att utmana normerna när det gäller kläder så kan man som klädköpare hålla ett öga på varifrån kläderna kommer. Nyheter24 har tidigare skrivit om vilka plågor de små kaninerna får genomgå för att en tröja ska bli riktigt mjuk.

Sugen på en riktigt fin mössa inför hösten? Kolla in Prisjakt, där hittar du mössor för precis alla skallar!

Detta är en redaktionell artikel, med länkar via vår partner Prisjakt.


/
Man
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!