Temu tappar i synlighet på Google.
Temu tappar i synlighet på Google. - Foto: STELLA Pictures/ddp/CFoto / Pexels

Därför straffas Temu av Google – tappar i synlighet

Den kinesiska E-handelsjätten Temu tappar i synlighet på Google. Här är förklaringen.


DET HÄR ÄR TEMU

Temu är en e-handelsajt som ägs av det kinesiska företaget PDD Holdings.

Temus slogan är "Handla som en miljardär" och affärsmodellen går ut på att sälja varor till extremt billiga priser.

En ny Google-uppdatering – en så kallad "Google Core Update", inleddes den 5 mars. Uppdateringen syftade till att minska mängden lågkvalitativt och ej unikt innehåll som dyker upp i sökresultaten.

Uppdateringen tog 45 dagar att färdigställa, och enligt Google själva lyckades techföretaget minska mängden lågkvalitativt innehåll med 45 procent.

LÄS MER: Hemlig AI-modell från Kina visas upp – kan vara bättre än GPT-4

Temu tappar efter uppdateringen

E-handelsjätten Temu är en av de stora förlorarna i uppdateringen, något som även sajten Ehandel.se har rapporterat om. Företaget har nämligen minskat i synlighet i Googles sökresultat.

Tappet beror förmodligen på att aktörer som Temu ofta har låg kvalitet på sina hemsidor, skriver Pontus Vippelius, SEO-chef på AdRelevance, i ett nytt inlägg.

LÄS MER: Så känner du igen fejkade AI-bilder – tecknen många missar

Temus snabba tillväxt

Temu tog internet och världen med storm när företaget lanserades i september 2022, mycket på grund av sina extremt låga priser.

Hajpen kring företaget syntes även på Google, där Temus sajt fick mycket stor synlighet på kort tid. Det ser ut att ha förändrats nu.

LÄS MER: ChatGPT gör EU-valkompassen – det partiet skulle AI rösta på

Kontroverser kring Temu

Temu har tidigare varit inblandat i flera kontroverser. Företaget har till exempel anklagats för att sälja lågkvalitativa produkter och missbruka användares data.

I mars 2024 rapporterade Nyheter24 om en kampanj där Temu gav ut 500 kronor till användare, förutsatt att de godkände några minst sagt tveksamma villkor. Temu svarade då att villkoren var oavsiktliga och har ändrats.

Det finns i dagsläget inget som tyder på att dessa kontroverser ligger till grund för Temus minskade synlighet på Google.

LÄS MER: Google Chrome får ny AI-funktion – så fungerar den

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!