Har du någon gång suttit på ett flygplan och tittat ut och kanske undrat: varför är de där fönstren runda och inte fyrkantiga?
1 av 3
Har du någon gång suttit på ett flygplan och tittat ut och kanske undrat: varför är de där fönstren runda och inte fyrkantiga? - Foto: TT Nyhetsbyrån
Well, undra no more.
2 av 3
Well, undra no more. - Foto: TT Nyhetsbyrån
Det är nämligen väldigt noggrant uträknat. Men det krävdes tyvärr flera krascher innan man fattade grejen.
3 av 3
Det är nämligen väldigt noggrant uträknat. Men det krävdes tyvärr flera krascher innan man fattade grejen. - Foto: TT Nyhetsbyrån

Därför har flygplan runda fönster

Det krävdes flera krascher innan man fattade att fyrkantiga fönster på flygplan var livsfarliga.


Har du någon gång suttit på ett flygplan och tittat ut och kanske undrat: varför är de där fönstren runda och inte fyrkantiga?

Well, undra no more.

Det är nämligen väldigt noggrant uträknat.

Bildkälla: TT Nyhetsbyrån

Men att man skulle ha runda fönster på flygplan tog sin tid att komma på. När flygplan började bli vanliga på 1950-talet var världens första jetdrivna passagerarflygplan "de Havilland DH 106 Comet" populärt. Eftersom planet hade en tryckkabin kunde det också flyga högre och snabbare än andra flygplan.

Problemet var bara att det också hade fyrkantiga fönster. 1953 kraschade två sådana plan och totalt 56 människor dog. Krascherna berodde på de fyrkantiga flygplansfönstren, skriver Independent.

Orsaken är att fyrkantiga fönster har hörn. Dessa hörn är helt enkelt svaga punkter.

Lufttrycket i kabinen och trycket utanför planet skapar påfrestningar som flygplanskroppen måste kunna ta. Om fönstren är fyrkantiga drabbar påfrestningarna främst hörnen. Hörnen är nämligen extra känsliga för tryck.

Om fönstren i stället är runda försvinner däremot de här svaga punkterna, enligt Scandinavian Traveler.

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Visste du det här?
Tack för din röst!