Utsläpp från fartyg med skrubbrar orsakar föroreningar med samhällsekonomiska kostnader på miljarder kronor, visar en ny studie. Arkivbild.
Utsläpp från fartyg med skrubbrar orsakar föroreningar med samhällsekonomiska kostnader på miljarder kronor, visar en ny studie. Arkivbild. - Foto: Fredrik Sandberg/TT

Fartygsutsläpp i Östersjön kostar miljarder

Föroreningarna når inte luften, men de släpps ut i vattnet – och kostar samhället stora pengar. En ny studie från Chalmers visar att utsläpp från fartyg med så kallade skrubbrar orsakat föroreningar i Östersjön för miljardbelopp.


Fakta: Fartygens avgasrening

En skrubber rensar bort framför allt svaveloxider genom att tvätta avgaserna i havsvatten. Tvättvattnet som släpps ut är dock allt annat än rent.

I världen finns det omkring 5 000 fartyg som använder sig av skrubbrar, omkring fem procent av den totala fartygsflottan. Men då det främst är fartyg med hög bränsleförbrukning som investerar i skrubbrar står de fem procenten för 25 procent av den globala efterfrågan på tjockolja.

Vid en studie som gjordes 2018 fanns 178 fartyg med skrubbrar i Östersjön. I dag är forskarnas uppskattning att det rör sig om minst det fyrdubbla.

Ett antal länder i världen har förbjudit utsläpp av skrubbervatten. I Sverige har frågan diskuterats av olika parter men inget beslut om förbud har ännu fattats.

Chalmersstudien publiceras i tidskriften Nature Sustainability.

Källa: Chalmers

Bland de rederier vars fartyg fortfarande drivs på billig tjockolja i stället för renare bränsle är det vanligt med så kallade skrubbrar, vars syfte är att rena de avgaser som bildas vid förbränningen.

Luften blir visserligen renare, men smutsigt tvättvatten släpps rakt ut i havet. Och kostnaderna blir stora.

Enligt en studie från Chalmers har skrubberutsläppen orsakat skador på marina ekosystem i Östersjön som motsvarar en samhällsekonomisk kostnad på över 680 miljoner euro – över sju miljarder kronor.

Men enligt forskarna är siffran troligtvis en underskattning. Direkta kostnader, som exempelvis uppstår i samband med sanering av olja efter grundstötta fartyg, ingår inte i beräkningarna.

"Om inte skrubbrarna funnits skulle inga fartyg alls ha tillåtits använda detta smutsiga bränsle. Därför är skrubberfrågan högst angelägen för att driva sjöfarten mot lägre miljöbelastning", säger Anna Lunde Hermansson, en av författarna bakom studien, i ett pressmeddelande.

TT
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!