Rymdforskare är exalterade över det nya fyndet.
Rymdforskare är exalterade över det nya fyndet. - Foto: Nasa
Som bara ligger 39 ljusår bort.
Som bara ligger 39 ljusår bort. - Foto: Nasa
Så här skulle det kunna se ut på ytan av en av planeterna. Man kan se de andra planeterna flyga förbi på himlen eftersom de ligger så nära varandra. - Foto: Nasa
En av planeterna i solsystemet.
En av planeterna i solsystemet. - Foto: Nasa

Nasa har hittat tre jordliknande planeter – med chans till utomjordiskt liv

Nasa släppte under onsdagskvällen nya forskningsrön rörande så kallade exoplaneter, alltså planeter med chans till liv.

Nasa har upptäckt ett solsystem 39 ljusår bort från vårt eget med tre så kallade exoplaneter, alltså planeter där det finns en chans att utomjordiskt liv utvecklats, skriver Telegraph.

Sex av de planeterna som kretsar runt den kalla dvärgstjärnan TRAPPIST-1 ligger inom den tempererade zonen där planeternas yttemperatur varierar mellan noll och hundra grader celsius. Och tre av dessa anser forskarna har goda chanser att ha utvecklat liv.

– Upptäckten av flera stenplaneter som alla ligger inom zonen där flytande vatten är möjligt gör det här fantastiska systemet mycket spännande för framtida forskning, säger Chris Copperwheat vid Liverpool John Moores University.

Tidigare har forskaren Ellen Stofan dock konstaterat att den typ av utomjordiskt liv vi kan förvänta oss kanske inte överrensstämmer med vår bild.

– Vi talar inte om gröna små män. Vi talar om små mikrober, sade hon enligt Expressen.

Hittills har forskare hittat ungefär 1 000 exoplaneter och den första upptäcktes så sent som 1995.

Se mer om planeterna i klippet nedan.

Nyheter24 har tidigare skrivit om att Jordens tvillingplanet hittats och den nya superplaneten med atmosfär som Fuglesang säger att han vill åka till.

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

Liv
Tror du det finns utomjordiskt liv?