Ett forskarlag har undersökt en märklig krater i Antarktis.
Ett forskarlag har undersökt en märklig krater i Antarktis. - Foto: TT / Utrecht Universitet
Här är en bild från en vattenström.
Här är en bild från en vattenström. - Foto: Utrecht Universitet
Det visade sig att isen låg ovanpå en stor sjö.
Det visade sig att isen låg ovanpå en stor sjö. - Foto: Utrecht Universitet
Det kan innebära att isen kan flytta på sig och smälta.
Det kan innebära att isen kan flytta på sig och smälta. - Foto: NTB scanpix
Vilket skulle innebära att vattennivån stiger och flera länder kan påverkas negativt. - Foto: Scanpix Norway / Tore Meek

Mystisk krater under Antarktis gömde stor hemlighet – kan vara farligt

Under två år har ett forskarlag från Nederländerna undersökt östra Antarktis. Det de hittade kan betyda riktigt dåliga nyheter.

En ny studie har hittat en sjö gömd under Antarktis iskappa. Det kan vara riktigt allvarliga nyheter – och vara ett uppvaknande för det pågående klimathotet.

Studien, som kommer från Utrecht Universitet i Nederländerna, visar att på sikt kan stora flak av is lossna och kan innebära att havsnivåerna blir farligt höga, skriver New Scientist.

Antarktis smälter, märklig krater visade sig vara sjö.Sanne Bosteels/Utrecht Universitet

Den vetenskapliga studien satte igång 2014 då ett gäng forskare flög in över östra Antarktis. Då såg de ett över tre kilometer stort kraterliknande område vid sidan av isblocken. Den första tanken som slog forskarna var att det måste bero på ett meteornedslag.

Det visade sig vara något helt annat.

När forskarlaget ankom till kratern i januari 2016 och började att på riktigt undersöka isen så överraskades de av resultaten. Där fanns smält vatten vid isen och i slutet av strömmen fanns flera tunnelliknande kanaler som kan liknas vid brunnar i isblocken.

Antarktis smälter mer än vi trott.Sanne Bosteels/Utrecht Universitet

Forskarna började med att borra mer i isen för att ta reda på vad som fanns i botten av de här "brunnarna". Det gjorde de genom att föra ner en kamera i hålen. De märkte snabbt att de inte stod på en massiv ismassa, utan på en istäckt stor sjö.

Över tid har alltså smältvatten samlat sig på isens ovansida och därmed pressat ner isen. Till sist har trycket skapat tunnlar som vattnet sjunkit ner genom. Därefter har en sjö bildats under isen.

Efter flera undersökningar hittade sällskapet flera sjöar i östra Antarktis varav vissa var upp till femton meter djupa.

Vad innebär det här då? Jo, forskarna kan därmed fastslå att östra Antarktis är mycket mer utsatt än vad man tidigare trott. Tidigare har man klassificerat Antarktis som alldeles för kallt för liknande "smälta områden".

TT

Nu kan man också till viss del bevisa att det faktiskt också är möjligt att isen kan röra på sig. Det kan i stora drag ge konsekvenser för många miljoner människor. Exempelvis personer som bor i ögrupper eller som bor i områden som inte ligger särskilt högt över havet.

Här kan du läsa en fördjupande debattartikel om klimatpåverkan och klimathotet.

Läs också om fyra saker du inte ska göra om du vill rädda planeten – eller läs om fem bevis på att vi måste ta klimathotet på allvar.

Är du orolig för att isarna smälter?