Nu har det blivit Handelsbankens tur att varna sina kunder för bedragare.
Nu har det blivit Handelsbankens tur att varna sina kunder för bedragare. - Foto: Janerik Henriksson/TT & Isabell Höjman/TT

Handelsbankens uppmaning till kunderna: ”Rädda pengarna”

Efter att flera olika myndigheter och banker varnat för bedrägeriförsök har turen nu hamnat hos Handelsbanken. I ett utskick uppmanar banken sina kunder att ”rädda pengarna”.


Bedrägerier och bluffar
  • Under år 2023 ökade antalet anmälda bedrägerier med 22 procent, och är i dag den typen av brott som ökar mest. 
  • Bland de vanligaste anmälda typerna av bedrägeri är kortbedrägeri, social manipulation och annonsbedrägeri. 

Källa: Brottsförebyggande rådet (BRÅ). 

Att bedrägeriförsöken ökar lavinartat är det nog få som missat. Flera företag och banker har varnat för bluff-sms, mejl och samtal från okända uppringare. 

Bland annat Skatteverket, Folksam och Nordea har gått ut med varningar.

Rädd för bedrägerier? Så tar du bort dina uppgifter från nätet

Ica-butik varnar kunderna: ”Det är inte vi”

Handelsbanken varnar för bedragare

Nu har turen kommit till Handelsbanken. I ett mejlutskick till sina kunder uppmanar banken till försiktighet. 

Det finns flera sätt att minska risken för att bli utsatt för bedragare.

– Det viktigaste är att kontakta banken omedelbart så vi kan spärra kort och utsatta tjänster och försöka rädda pengarna. Kontakta därefter polisen för att upprätta en anmälan, säger Andreas Jensen, specialist på Handelsbankens avdelning för bedrägeriprevention, i den länk som skickats ut till bankens kunder.

Handelsbankens tips skiljer sig emellertid lite från övriga myndigheters tips. Ett råd är att dela upp sina pengarna mellan olika konton. På så sätt kan pengar göras mer svåråtkomliga. 

Foto: Heiko Junge/TT.

Uppmaningen: "Skydda dig"

I den länk som har skickats ut till bankkunderna listas sex olika punkter med tips på hur man undviker bedragare. Och detta mejl är inget bedrägeri – utan kommer direkt från Handelsbanken själva. 

  • Avsluta samtalet och lägg på luren om någon uppmanar dig att uppge uppgifter eller utföra någonting. 
  • Kontrollera att en uppringare kommer från det företag som hen uppger sig ringa ifrån genom söka upp företagets hemsida och ringa det officiella numret. 
  • Lämna inte ut personliga uppgifter och signera inte okända betalningar.
  • Dela upp pengarna mellan olika konton så att det finns en mindre summa på det konto som är direkt kopplat till kortet och resterande summa på andra sparkonton. 
  • Se till att vid köp på internet alltid logga ut och stänga av kortet via internet- och mobilbanken. 
  • Misstänker du att någon annan har fått tag i dina kortuppgifter ska det spärras. Likaså om kortet är borttappat.