Coop-butiker runt om i landet ber sina kunder om ursäkt för tomma hyllor.
Coop-butiker runt om i landet ber sina kunder om ursäkt för tomma hyllor. - Foto: Jessica Gow/TT & Johan Nilsson/TT.

Fortsatt strul på Coop-butiker: "Större än vi förutsett"

Det råder förseningar på flera leveranser till olika Coop-butiker runt om i landet. Totalt är det 750 Coop-butiker som drabbats. Nu går flera av matbutikerna ut på Facebook och vädjar till kunderna.


I slutet av april påbörjade Coop processen med att sätta upp ett nytt lager i Eskilstuna samtidigt som de avvecklade två andra lager. 

MISSA INTE: Coop: Då kommer efterlängtade produkten tillbaka

Allt gick inte som butikskedjan hade tänkt sig och snabbt stod det klart att flera butiker skulle bli utan många varor på grund av ett inkörningsproblem. 

– Vi gör allt vi kan för att jobba i kapp de förseningar som är, sa Therese Knapp, presskommunikatör på Coop, till Nyheter24 då. 

LÄS MER: Tomma hyllor på Coop – det här är varför

Det stod redan då klart att samtliga Coop-butiker i Västerås skulle drabbas av inkörningsproblemet. Det är emellertid betydligt fler butiker än så som drabbas. 

Enligt siffror från Dagligvarunytt är det 600 av Coops cirka 800 butiker i Sverige som får torra varor från lagret i Eskilstuna och 150 butiker som får kylda varor därifrån.

Coop-butikens vädjan: "Hoppas ni har överseende"

Vissa Coop-butiker är fortsatt drabbade av förseningarna vilket har gjort att det råder brist på varor. Flera butikschefer har som följd gått ut på sociala medier och bett kunderna om ursäkt.

LÄS MER: Hård kritik efter Coop-butikens miss på Instagram

En butik i Finspång skriver på sin Facebook att personalen jobbar övertid för att kunna kompensera sina kunder. 

"Det blir sakta bättre och bättre även om vi fortfarande brottas med uteblivna leveranser, sena leveranser och många strykningar av artiklar vi beställer. Många saker gör att beställningsarbetet och vården av våra lagersaldon tar ohemult lång tid, vi kämpar på och jobbar mycket övertid, vi försöker komplettera med andra varor när det vi vill ha inte kommer osv osv. Tror att vi ändå lyckas rätt ok även om det är fler hål i hyllan än vanligt och hoppas att du ändå ska finna det du vill köpa."

En annan butik utanför Eskilstuna skriver rätt och slätt "Förlåt" i ett inlägg på Facebook. 

"Vi ber om ursäkt! Vi har just nu leveransproblem i butiken. Detta beror på att två terminaler blir en vilket innebär att vi i vår butik inte vet vilket dag eller tid varorna kommer. Så fort det kommer in nya varor skyndar vi ut med dom i butiken för att fylla hålen i hyllan. Alla inom Coop jobbar för att detta ska vara löst så snart som möjligt. Vi hoppas ni har överseende med detta. TACK för er förståelse!"

Större påverkan än vad man förutsett

Drygt tre veckor senare kvarstår problemet. I en intervju med Dagligvarunytt säger Magnus Wåhlander, vd för Coop Mitt, att konsekvenserna blivit värre än vad man förutsatt.

– Att det uppstår inkörningsproblem, vid ett så stort projekt som att slå ihop två lager på en ny plats och förändra leveransplanerna, är inget som överraskar. Dock är påverkan på ett antal butiker nu större än vi förutsett, säger han till tidningen.

MISSA INTE: Klassiska godiset är borta från Coop