Mattias Johansson, vd på installationsföretaget Bravida.
Mattias Johansson, vd på installationsföretaget Bravida. - Foto: Samuel Steén/TT

Bravida erkänner fel – utlovar stränga kontroller

Installationskoncernen Bravida medger att man medvetet överfakturerat Region Skåne. Bolaget har gjort en polisanmälan och ska stärka sina rutiner. Vi vidtar åtgärder för att inte detta ska hända igen, säger vd Mattias Johansson till TT.


Fakta: Bravidas överfakturering

Det var i början av april som Region Skåne presenterade sin utredning och polisanmälde Bravida för överfakturering.

Det var en följd av att en visselblåsare i oktober 2023 lämnat in en ljudinspelning. På inspelningen, som Dagens industri tog del av, hörs hur en anställd medarbetare pressas av två chefer att lägga på timmar.

"Du måste plussa på en timme eller två", säger en av cheferna.

Dagens industri har dessutom rapporterat om hur en särskild manual delats ut för hur medarbetare ska fuska med fakturor och tidsredovisning.

Bolaget har därefter bland annat sparkat en av cheferna och Ekobrottsmyndigheten har inlett en förundersökning.

Bravidas internutredning visar att man överfakturerat Region Skåne med 1,5 miljoner kronor mellan januari 2021 och oktober 2023.

Bolagets interna utredning visar att Region Skåne under tre års tid överfakturerats med totalt 1,5 miljoner kronor. Utöver det har dessutom en annan kund i Skåne överfakturerats med cirka 600 000 kronor.

— Det är så allvarligt att vi har gjort en polisanmälan. Det är så allvarligt som det kan bli, säger Mattias Johansson.

Koncernchefen vill inte spekulera i motivet bakom överfaktureringen. Han säger att det hela varit "drivet av en individ" med ett fåtal inblandade.

Han betonar att utredningen visar att det har varit begränsat till en avdelning i Region Malmö och även bryter mot "våra riktlinjer, processer och värderingar".

— Men det är naturligtvis jätteallvarligt och vi ska jobba stenhårt i hela Bravida för att återupprätta förtroendet.

"Stort manöverutrymme"

På en presentation av utredningen beskriver Mattias Johansson företaget som "en platt organisation med stort manöverutrymme för chefer på alla nivåer".

— Vad som hänt är en brutal påminnelse om att decentraliserat beslutsfattande måste kombineras med stränga interna kontroller, säger han.

— Som en konsekvens har vi bestämt oss för att stärka våra processer för att hantera kundklagomål och dispyter. Den nya funktionen säkerställer att varje ärende hanteras korrekt och inom en rimlig tid.

I anslutning till den interna utredningen har övriga ramavtal inom den offentliga sektorn granskats, totalt 26 stycken. Där har inga tecken på överfakturering upptäckts.

"Plussa på en timme"

Region Skåne kritiserar Bravida för att inte ha tagit uppgifterna om överfakturering på allvar när det blev känt. En visselblåsare läckte i oktober en ljudinspelning där två chefer uppmanade en anställd att "plussa på en timme eller två".

Hur ser du på regionens kritik?

— För det första har vi gjort en utredning själva där vi har fokuserat på det finansiella. Vi har verkligen velat förstå omfattningen. Efter att ha analyserat tusentals arbetsordrar kan vi se att den medvetna överfaktureringen skett i just denna avdelning. Det är skönt att det är begränsat och inget spritt problem i Bravida, säger Mattias Johansson och fortsätter:

— Jag förstår om kunden är både arg och besviken. De har inte fått den uppmärksamhet de förtjänar tillräckligt snabbt, det kan vi bara erkänna.

TT
/
/