Volkswagen ID.7 GTX Tourer
Marcus Berggren har tittat närmare på nya Volkswagen ID.7 GTX Tourer - Foto: Volkswagen

Eldriven kombi med löparskor: Nya Volkswagen ID.7 GTX Tourer

Bara runt en månad efter att Volkswagen visade upp nya ID.7 Tourer, vilket är märkets första eldrivna kombi, visar man nu samma bil i det sportiga utförandet GTX. Modellen är Volkswagens mest kraftfulla kombi någonsin, och Marcus Berggren har synat bilen i sömmarna i Spanien.


Den stora nyheten med Volkswagen ID.7 GTX Tourer är drivlinan. ID.7 Tourer i standardutförande har en effekt på 286 hästkrafter som skickas till asfalten via bakhjulen.

I den fyrhjulsdrivna GTX-versionen ligger effekten i stället på 340 hästkrafter, vilket betyder att bilen är den mest kraftfulla kombin Volkswagen någonsin har tillverkat.

Hur snabbt bilen accelererar har man inte avslöjat, men toppfarten ligger på 180 km/h.

Fusk med bensinpump: Kvinna tankade gratis för 290 000 kronor

Sportig kombi för mognare målgrupp

”GTX-kunder tillhör en mognare målgrupp” förklarar en av ingenjörerna på plats vid visningen, vilket onekligen passar bra för en kryddad, men i grunden ganska alldaglig, kombi.

Den röda lacken är en hommage till ursprungliga Golf GTI - Foto: Volkswagen

Det som skiljer GTX-versionen från vanliga ID.7 Tourer utöver drivlinan är ett antal kosmetiska uppdateringar.

Exteriört är det kanske mest distinkta den unika kulören Kings red metallic, samt att många av detaljerna är svarta i stället för kromade.

Autopilot i bilar funkar inte: Tesla och andra märken döms ut

En hommage till Golf GTI

Den röda lacken ska vara en hommage till den första generationen av Volkswagen Golf GTI, och klär i mina ögon bilen väl. Köparna kan dock även välja att få sin ID.7 GTX Tourer i silver, svart, vitt eller grått.

De irriterande touchknapparna på ratten byts snart bort - Foto: Volkswagen

Fälgarna, som man kallar Skagen, samt grillen fram är också unika för GTX-modellen. Interiört finner vi även nya säten, samt Volkswagens senaste infotainmentsystem.

I baksätet finns det gott om plats - Foto: Volkswagen

Inom kort kommer de irriterande touchknapparna på ratten bytas ut mot fysiska diton, och kvalitetskänslan känns på det stora hela bra.

Skillnaden mellan de olika körlägena ska nu vara större än tidigare.

Prestanda och praktikalitet

Dragvikten för ID.7 GTX Tourer ligger på 1 400 kg, vilket är 400 kg mer än för vanliga ID.7 Tourer tack vare fyrhjulsdriften. 

Bagageutrymmet bjuder också på gott om utrymme - Foto: Volkswagen

Bagageutrymmets volym ligger på 605 liter, och växer till 1 714 liter när man fäller sätena. Jämfört med halvkombi-versionen av Volkswagen ID.7 är huvudutrymmet bättre tack vare den mer utdragna taklinjen.

Världens argaste vagnpark: Här är Anders Öfvergårds bilar

Lång räckvidd och sladdning

Fyrhjulsdrift straffar sig i regel när det gäller räckvidden, men nya Volkswagen ID.7 GTX Tourer beräknas ändå komma goda 625 kilometer på en laddning med sitt batteri på 86 kWh.

Den maximala laddeffekten ligger på 200 kW, vilket betyder att laddning på under 30 minuter från 10 till 80 procent.

Försäljningen av nya Volkswagen ID.7 GTX Tourer är planerad till våren. På sikt kommer även vanliga Volkswagen ID.7 att erbjudas i GTX-utförande.

Betydligt högre bränslepriser: Nya regler blir “en kalldusch”

Bil