Nasrin Madani ifrågasätter Åhléns senaste reklamkampanj.
1 av 3
Nasrin Madani ifrågasätter Åhléns senaste reklamkampanj. - Foto: Nasrin Madani / Faksimil Åhléns
Hon menar att många muslimska kvinnor inte själva väljer att täcka sig.
2 av 3
Hon menar att många muslimska kvinnor inte själva väljer att täcka sig. - Foto: Faksimil Åhléns
Nasrin Madani är författare.
3 av 3
Nasrin Madani är författare. - Foto: Privat

Åhléns tjänar pengar genom att förtrycka kvinnor med slöja

Nasrin Madani: "Det är självklart så att många beslöjade kvinnor som bor i Sverige inte själva bestämmer att de ska bära hijab".


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Om skribenten

Nasrin Madani är författare.

I går den 23 september började tusentals sjuåriga barn skolan i Iran. För 29 år sedan började jag också skolan samma datum. Jag kommer ihåg att jag var tvungen att bära en stor, lång och mörk uniform med den långa svarta slöjan. Det var verkligen obehagligt med dessa kläder. Jag kände mig ful och ville inte ha slöja.

Vissa månader var det jättevarmt och jag ville leka utan min slöja, och de andra barnen ville detsamma som jag. Det var outhärdligt för oss som barn. Men det var förbjudet. Vi var tvungna att följa skolans regler. Min mamma förklarade för mig att alla kvinnor oavsett hur unga de är tvingas att ha hijab eftersom det är tvång i ett islamiskt land. Jag kunde inte ta av min slöja ens efter skolan ute på gatan, för det fanns alltid en man eller en kvinna som sa att jag skulle täcka håret.

Detta är berättelsen om tusentals flickor i mitt hemland som började sin första dag i skolan i går. Under hela min barndom och ungdom fick jag lära mig att jag skulle täcka mitt hår och min kropp, eftersom det annars skulle stimulera män. Varje dag propagerades det i radio, tidningar, tv, skolor, universitet, på gator och så vidare att man måste bära slöja. Det systemet gav mig en känsla av skuld på grund av mitt hår och min kropp.

När kvinnorna kräver mer frihet i mitt hemland, förtrycks de ännu mer av regimen. Många kvinnor arresteras på grund av sitt hår. Hijabpoliser bötfäller dem. Förra året attackerade några extrema fanatiker kvinnor med syra.

Faktiskt är hijab ett verktyg för att kontrollera kvinnor i mansdominerade samhällen. I islams ideologi är den mest undergivna kvinnan den bästa kvinnan. Du kan inte föreställa dig hur reklam kan skada en kvinna som kommer från ett land som har obligatorisk hijab. I själva verket, H&M och Åhléns, främjar ni en religiös, manlig fråga som skadar miljoner kvinnor i världen. Deras reklam är emot kvinnor som fortfarande kämpar för sina rättigheter.

"Åhléns är ett varuhus för alla och det vill vi visa i vår kollektion", säger Lina Söderqvist marknadschefen Åhléns.

Det finns många företag som annonserar om hijab i Iran, Saudiarabien och så vidare. Även där finns miljoner kvinnor som inte gillar att bära hijab. Hur skulle du tänka, Lina, om nazistpartiet i Sverige införde en reklam med budskapet: "Heil Hitler", och Adolf Hitler dök upp i klädreklam? Är inte Sverige till för alla och kämpar för jämställdhet för alla? Åhléns är för alla, så varför går Åhléns inte bortom ideologin? Särskilt när det är en kvinnohatande ideologi.

Det är självklart så att många beslöjade kvinnor som bor i Sverige inte själva bestämmer att de ska bära hijab. De är tvingade av traditionen att bära den. Jag menar att det inte spelar någon roll vilket land de bor i. Traditionen följer dem oavsett.

Åhléns och H&M, ni borde skämmas. Det ni gör är ett smutsigt trick för att tjäna pengar.

Nasrin Madani

/
/
/
/
Man
/
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.