Klarnas HR-chef Camilla Giesecke.
Klarnas HR-chef Camilla Giesecke. - Foto: Samuel Steén/TT

Klarna-chefen: Släpp in AI i svenska klassrum

Släpp in AI i klassrummen. Det krävs om Sverige ska vara i framkant i det globala tekniksprång som tas just nu. Det anser Camilla Giesecke, operativ chef på betaltjänsten Klarna. Det finns en möjlighet för Sverige att positionera sig här. Och det är viktigt att man är tidig in i detta.


Fakta: Totalt 4 000 medarbetare

Betaltjänsten Klarna – enligt uppgifter på väg mot en snar börsnotering – har totalt 4 000 medarbetare varav 1 600 är anställda i Sverige.

På Stockholmskontoret är 48 procent av de anställda utländska medarbetare och där finns personal med 82 olika nationaliteter.

Klarnas Stockholmskontor är störst. Men det finns mycket personal även i Tyskland, USA, Storbritannien och Italien.

Artificiell intelligens (AI) genomsyrar det mesta på Klarna. Det används för att förenkla komplexa processer, hitta rätt i juridiken, guida programmerare eller föreslå marknadsföringsstrategier, enligt Camilla Giesecke.

— I dag använder nio av tio medarbetare AI. Det är utspritt över alla olika kompetenser och avdelningar, säger hon.

"Skolorna lite rädda"

Klarnas utvecklingsarbete utgår fortfarande från Stockholm, trots närvaron i stora länder som USA och Tyskland. Men för att det ska fungera på sikt tror Giesecke att det behövs AI-satsningar ute på svenska skolor, universitet och högskolor.

— I dag är skolorna lite rädda för att elever och studenter använder AI. Jag kan förstå det. Men jag tror att man måste ta fram riktlinjer och regler som gör att man kan föra in det i klassrummen, säger hon.

— AI är ju redan här och kommer att förändra marknaden. Och vi förbjöd ju inte miniräknaren eller datorer när de kom. Det finns en möjlighet för Sverige här, tillägger hon.

Giesecke hoppas på statliga AI-satsningar av samma slag som den svenska pc-reformen i slutet av 1990-talet eller den stora bredbandsutbyggnaden.

— Vi var väldigt tidigt ute där i Sverige. Det har gjort otroligt mycket för vårt land. Jag tror att det är det som har lett till att alla våra fantastiska svenska techbolag har blivit globala.

Attityd och vilja viktigast

Som HR-ansvarig globalt ser hon AI som ett viktigt verktyg även för intern kompetensutveckling. Med hjälp av AI kan anställda enkelt byta arbetsuppgifter och testa olika positioner i företaget. Det underlättar också samarbete mellan olika team, enligt Giesecke.

— AI gör att jag till exempel kan förstå kod lättare, det för mig närmare techdelen av bolaget. AI river helt enkelt barriärerna mellan olika kompetenser och teams, vi förstår varandra lättare.

AI ger också Klarna större flexibilitet när det gäller rekrytering.

Svenska universitet och högskolor håller hög kvalitet, enligt Giesecke. Men betyg och examen är inte det viktigaste för att få jobb på Klarna – AI används för internutbildning och gör det lätt att testa nytt och byta arbetsuppgift.

— Det är inte alltid den med flest universitetspoäng eller bäst betyg som lyckas bäst på Klarna. Det är ambitionen som är viktig: attityden och viljan att lära.

TT
/
/
/
/
USA
/