Cheffelo ökar omsättning men minskar vinsten - påsken påverkade negativt

E-handelsbolaget Cheffelo ökade omsättningen men minskade vinsten i det första kvartalet. Påsken hade en negativ påverkan och justerat för detta växte omsättningen mer.

Cheffelo spår fortsatt tillväxt i det andra kvartalet. Omsättningen steg 0,3 procent till 288,7 miljoner kronor (287,8).

Justerad för valutakursdifferenser motsvarar det en ökning om 2,1 procent (-17,4). Exklusive påsken ökade omsättningen med 4,3 procent justerat för valutaeffekter.

"Även om leveransvolymerna var något lägre på grund av tidpunkten för påskhelgen, var vi glada att se att orderfrekvensen fortsatte att öka under perioden jämfört med föregående år", uppger vd Walker Kinman i rapporten. Ebitda-resultatet blev 22,2 miljoner kronor (24), med en ebitda-marginal på 7,7 procent (8,3).

Rörelseresultatet blev 10 miljoner kronor (12,1), med en rörelsemarginal på 3,5 procent (4,2). Resultatet efter skatt blev 6,2 miljoner kronor (7,1), en minskning med 12,7 procent mot föregående år.

Resultat per aktie uppgick till 0,49 kronor (0,56), vilket innebär en minskning med 12,5 procent mot föregående år. Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 36,4 miljoner kronor (45,4).Cheffelo-chefen spår att bolaget växer i höga ensiffriga tal i lokal valuta i det andra kvartalet.

"Även om vi inte förväntar oss några väsentliga förändringar i vår nuvarande enhetsekonomieller kostnadsstruktur, kommer volymskaleffekter att bidra till högre lönsamhet i Q2", skriver han.

Cheffelo, MkrQ1-2024Q1-2023Förändring
Nettoomsättning288,7287,80,3%
Ebitda22,224-7,5%
Ebitda-marginal7,7%8,3%
Rörelseresultat1012,1-17,4%
Rörelsemarginal3,5%4,2%
Nettoresultat6,27,1-12,7%
Resultat per aktie, kronor0,490,56-12,5%
Kassaflöde från löpande verksamhet36,445,4-19,8%


Mat
/
/
/
/
/